'משחק מכור' – הוא שמה של הפקת איפור מיוחדת. כל הפרטים מתוך הזירה
תומר ארבל
קרבות האגרוף מאוד נפוצים בארה"ב וידועים בתור אחד מענפי הספורט המסוכנים ביותר בעולם, בהם נפצעו אלפים ואפילו נהרגו. אך עדיין למרות הסיכון, הספורט מאוד פופולארי בעולם ותמיד מייצר עניין במדיה התקשורתית. למרות האופי האלים של הספורט, ניתן להסתכל על ספורט זה כעל יצירת אומנות.
לפניכם, נקודת מבטי, כצלם אופנה, על ענף ספורט זה, בהפקת האופנה – משחק מכור. בזירת האגרוף הצפופה והממוסגרת בחבלים עבים וקופצניים מתקיים קרב קשה ורווי בדם, זיעה ושרירים כשלצידם דוגמנית השלטים היפהפייה. שני הלוחמים נלחמים בדמם על התואר הנחשק ומנסים להתגבר אחד על שני, עד שלבסוף יש ההכרעה.
הצילום מוגדר כיום התחביב הכי נפוץ בעולם, מבלי לשים לב הוא סובב אותנו בכל מקום: בפלאפון, באינטרנט, מצלמות אבטחה, מצלמות נסתרות. ישנם אנשים שאפילו מחזיקים מצלמה שנועדה רק לצלם. בתור צלם נתקלתי בהרבה אנשים שמתעניינים בצילום ולעיתים קרובות נשאלתי "איך אני עושה את זה". כך למעשה צץ לי הרעיון: ליצור תוכנית/אתר אינטרנט שמלמד צילום ועריכה וכפועל יוצא לנסות וללמד צלמים מתחילים ומתקדמים טיפים בצילום ועריכה. כצלם אופנה החלטתי לשלב את שיעורי הצילום שבאתר האינטרנט עם עולם האופנה כדי לתת עוד גוון של צבע ועניין בלימודי הצילום. אחד הפרקים שבתוכנית ההדרכה שבניתי הינו "משחק מכור" ולפניכם הסיפור המלא. הרעיון
כחובב קולנוע, אני לוקח לרוב השראות לסצנות צילום מסרטים. כך למשל הפקת "משחק מכור" הינה בהשראת אחד הסרטים האהודים עליי בתור ילד – "רוקי". הפקה זו משולבת באפקטים מרהיבים ומיוחדים של צילום וכן באפקטים מיוחדים ומעניינים של איפור, דם וזיעה כדי להפוך את הסדרה למעניינת ומעוררת התפעלות ככל האפשר. בנוסף, הפקת משחק מכור מכילה פן מאתגר מבחינת הצילום מכיוון שהצילומים מבוססים ברובם על תפיסת הרגע, הקפאת התנועה וכן שימוש בתאורה דרמטית.
שלבי ההכנה של ההפקה התחילו מוקדם יותר ע"י בניית מערך השיעור ומשם הרחבתי.
הסטייל
לאחר מציאת הרעיון לצילום חיפשתי סטייליסט/ית שתעזור לי בגיבוש הרעיון ובמציאת האביזרים המתאימים. היה לי חשוב למצוא סטייליסט/ית שיהיה לי עימה חיבור טוב ושתתלהב מהנושא.
הסטייליסטית לימור ריחנה ענתה לי על ציפיותי אלה. בשיתוף עם הסטייליסטית גובשו הסצנות לצילום. נפגשנו מספר פעמים כדי לפרק כל סצנה לפרטים.
כמו כן, הייתה חשיבות רבה לאתר הצילום, הלוקיישן. כדי למצוא את הלוקיישן האולטימטיבי, בדקתי זירות אגרוף בכל רחבי הארץ. חלק מזירות האגרוף היו צפופות ולא מתאימות לצילומים וחלקן לא נראו מספיק טוב.
לאחר זמן לא מבוטל של חיפושים ושיטוטים בסמטאות החשוכות של דרום תל אביב, מצאתי את המקום המתאים – מועדון האגרוף של מכבי תל אביב. כבר בחדר המדרגות העמום שמתי לב לריח הזיעה החריף שנדף ממועדון האגרוף. בכניסתי אליו הבחנתי במספר רב של מתאגרפים מיוזעים לבושים למחצה ומאגרפים בזעם את שקי האגרוף השחוקים. נכנסתי בזהירות לאולם האימונים כשאני לבוש בג'ינס וטי שירט ומיד עם כניסתי הבחינו בי הספורטאים. הצטלבו עיני עם מנהל המועדון וניגשתי אליו. ביקשתי ממנו לתרום את הזירה למטרת צילומים. הוא ענה בחיוב וביקש בתמורה שאתרום מספר משקולות עבור המועדון וכך עשיתי.
האיפור והאפקטים
עולם האיפור הינו עולם רחב עם הרבה אפשרויות וסגנונות איפור. היה לי חשוב מאוד שהאיפור ייראה אמיתי ככל האפשר.
לובה קרצ'ובה מסוכנות Lubika, הבינה את דרישותיי ושלחה עבורי מאפרת המתמחה באיפור אפקטים, גל סיטרואן.
הדגשתי בפני גל שעלינו להתחיל באיפור הפציעות לפי שלבים, על מנת להתאים את האיפור לסצנות הצילום.
הסצנה הראשונה הינה תחילת קרב האגרוף ולכן בתחילה נדרש איפור עדין של מכות יבשות. לסצנה זו, נעשה שימוש באיפור עם צבעים מעט כהים. לפי בקשתי, ניתן דגש גם על איזור עצמות הלחיים והצלעות בגוף.
לסצנות הבאות אשר כללו שלבים מתקדמים בקרב האגרוף, ביקשתי להוסיף על האיפור הקיים גם פצעים פתוחים. היה זה מדהים לראות כמה שהאיפור נראה אמיתי, מדויק ואמין אפילו ממבט מקרוב. העור הפצוע בפנים של המתאגרפים העניק לצילום פן ריאליסטי, רובד מלחמתי ותחושת קרב חסרת מעצורים.
בעיצומו של יום הצילומים, הזירה כולה הייתה חשוכה ואור המבזקים עם נורות הכיוון של ציוד הסטודיו המשוכלל כוונו אל צמד הדוגמנים הנלחמים. תחושת האדרנלין הועברה לשאר צוות ההפקה וכולנו התרגשנו מתחושת המציאות אשר יצרנו.
השלב הקשה ביותר בצילומים היה צילום הדם הניתז מפיו של הדוגמן המתאגרף. חיפשתי חומר שניתן להכניס לחלל הפה מבלי לגרום נזק לדוגמן ובנוסף שייראה כמו דם אמיתי. מצאתי את מבוקשי בחנות מגניבה של אביזרי תעלולים ואפקטים ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב. קניתי בחנות זו קבוצת כדורים שצבעם אדום ומלאים באבקה לא קונבנציונאלית. כאשר מכניסים אותם לחלל הפה ולועסים, הרוק והאבקה יוצרים דם מלאכותי. אולם, בפועל הדם המלאכותי נראה היה מבריק למדי והיה חסר לו גוון כהה האופייני לדם אמיתי. על מנת לתת לדם אפקט של דם אמיתי, נאלצתי לבצע תיקונים בפוטושופ.
תומר ארבל הוא צלם אופנה
צילום: תומר ארבל; סטייליסטית: לימור ריחנה; איפור: גל סיטרואן (סוכנות Lubika);
דוגמנים: אלכס וולפסון, גלעד סמל, יעקב אביטבול, עדי גבע; עוזר צלם: יגאל אלכסנדר