הפקת צילומי אופנה של בגדי-ים – לא מה שחשבתם. רשמים מנקודת מבטו של צלם
שי קחזם
לפני כחודשיים עלה בראשי הרעיון לצאת לצילומים ולצלם בגדי-ים כדי לתת את אות הפתיחה לקיץ שהגיע וכדי להרחיב את תיק העבודות שלי כצלם אופנה. סיפרתי על כך לחברי אשר מיד לגלגו בפניי ואמרו לי: "זאת אופנה? מה הבעיה לקחת בחורה יפה ולצלם אותה בבגד ים? ".
אז חברי היקרים, זה הרבה יותר מורכב ממה שאתם חושבים. אני כותב כאן את הדברים הבאים כדי שאתם הקולגות תקראו ותבינו במה כרוכה הפקת אופנה של בגדי-ים. מכאן, אולי תקבלו כמה עצות מועילות, רעיונות או שתחליטו שבנות בביקיני – אתם מעדיפים לראות בים ולא לצלם…
שלבים ראשונים של הפקה
המחשבה הראשונה בהפקה היא מציאת עסק אשר יתרום בגדי-ים איכותיים. אני פניתי לעזרתה של ונסה ברנס, שלה, לפי מיטב ידיעתי שם מצויין בעיצוב בגדי-ים בארץ והיא פתחה את שעריה בפניי ונתנה לי ישר מן ההתחלה יחס חם, אוהב והכוונה נכונה.
הדבר השני שהיה עלי לעשות הוא למצוא קונספט אשר ייתן סיפור לצילומים הללו ויבטא את מה שאני כצלם רוצה להביע.
וכאן עלו השאלות…
מה הקונספט? היכן יהיה הלוקיישן? מי יהיו הדוגמניות? איזה סוג איפור מתאים? איזה סוג עיצוב שיער מתאים? סטייליג צריך, או לא? חברי היקרים, התבלבלתם? זה עוד לא נגמר.
לאחר ישיבות ושיחות שלא נגמרות עם מעצבת השיער המאפרת הסטייליסט וכמובן אנוכי החלטנו על שני מראות: המראה הטרופי הססגוני והמראה הטבעי. הבאנו שתי דוגמניות ואז הוחלט כי המראה הטרופי ישתלב במה שמביאות הדוגמניות: המראה האירופאי והמראה הים תיכוני.
למה טרופי?
אז למה בכלל סגנון טרופי? מה זה בכלל טרופי? ומה הוא מסמל? יכול להיות שלכל אדם זה מסמל משהו אחר. יש כאלו שתשאל אותם "מה טרופי בעינייך?", וישר הוא ידקלם לך שמות של איים כמו הוואי, האיים המלדיבים וכו'. בשבילי, טרופי מסמל צבעוניות, חושניות, סקסיות פורצת גבולות, ים ושמיים כחולים וכן – גם בנות יפות! ולכן בחרתי בקונספט זה.
לחבר קצוות
הדברים שהיו חשובים לי בתור צלם זה לחבר קצוות. מה זאת אומרת? זה נשמע פשוט לקחת את הדוגמנית להרכיב לה איפור שיער בגד-ים סטייל וזהו בערך…
אז זה ממש לא פשוט. הבנות היו צריכות להגיע למדידות, להתאים בגד-ים ולאחר מכן התחלנו לחבר את שאר הקצוות.
איפור
הראשונה הייתה הדוגמנית טל – שלה מבנה פנים מחודד וקו לסת מודגש. עם מראה אצילי ודרמטי כמו של טל, הוחלט להדגיש את העיניים בגווני חום חציל המשדרים מראה חם, אנרגטי וחושני במיוחד. להשלמת המראה כוסו השפתיים בגוון בולט של שפתון סגול-חציל והגבות הודגשו. השילוב עם שיערה השחור האסוף יצר הרמוניה עם גוון עורה הבגד-ים והסטייליג.
הדוגמנית השנייה הייתה ויקי – לוויקי מראה אקזוטי פראי ומפתה והאיפור מאופיין בגוונים פסטלים חמים בצבעי כתום-אפרסק עם נגיעות של ירוק מרגיע, וצהוב בהיר בהשראת פירות אקזוטיים כמו הפפאיה והאננס. הצבע הכתום-אנרגטי מעורר ויצרי והוא מעצים, מדגיש ומבליט באופן ניכר את צבע העיניים הכחול של ויקי. להשלמת המראה הודגשו השפתיים בצבעי אפרסק עדין וסומק חום כתמתם למראה שזוף.
עיצוב השיער
לדוגמנית טל יצרנו כאמור מראה דרמטי, ולכן מה שהיה חשוב זה איסוף השיער בצורה
שתבליט את מבנה הפנים, את המבטים הכובשים והחושניים וכמובן את בגד-הים שנבחר לה.
לוויקי הוחלט להשאיר את השיער בצורה פזורה. לוויקי מראה חושני וכששערה פזור, היא נראית כאילו הרגע הגיעה מאי בודד ויכולה "לטרוף" אתכם דרך התמונה.
הסטיילינג
כאמור הסטייל נבחר עפ"י הקונספט ובגדי-הים הצבעוניים אשר "יזרמו" עם הלוקיישן עם האיפור ועם השיער.
הוחלט להביא פירות המבשרים את הקיץ ואת המראה הטרופי. כך גם האקססוריז אשר היה על הבנות.
תכנון היום
אחרי שאספנו את כל הפרודוקטים אפשר בקלות להתחיל לבשל…
היה חשוב לתזמן את הצילומים מכמה סיבות עיקריות והן תמיד מעלות שאלה למה בעצם יום צילום לוקח כל כך הרבה זמן?
וסיבות הן פשוטות. יש קונספט גדול ומורכב, שני מראות וצריך להספיק את הכול. מה זה הכול אתם שואלים? ואני עונה: יש לאפר את הדוגמניות לעצב את השיער להלביש עליה את האקססוריז המתאים. לכוון את התאורה, לשנות לוקיישן מידיי פעם ולא לצלם רק על אותו הרקע. אחת הסיבות החשובות בעיניי כצלם היא הסיבה של השעות.
ישנן שעות ביום אשר רצוי לא לצלם בהן והן נקראות "השעות המתות", וזאת משום שבימים חמים בשעות הצהריים המוקדמות השמש מגיעה לשיאה וכך האור הופך להיות חזק יותר. אם נצלם את התמונות הללו בשעה זו, קרוב לוודאי שהן יצאו בצורה בהירה או שרופה ונאבד המון פרטים. מכיוון שלנו אין שליטה על השמש, רצוי לעשות הפסקה לפרק זמן של שעתיים וחצי ולהמשיך כאשר השמש נחלשת.
חוף דור פתחו לנו את השערים, הורדנו את הציוד והתחלנו לעבוד במירוץ נגד השעון. כל שעה חשובה. בזמן שהבנות התכוננו לצילומים האסיסטנט שלי ואני התחלנו לעבוד על מיקום טוב והרכבת הציוד הדרוש. בחרתי ליום הזה לקחת גנראטור ולחבר אליו שני פלאשים מקצועיים עם סופטבוקסים כדי שיתנו מילוי לתאורה הטבעית, ריכוך והברקות בצורה מעודנת.
שקט, מצלמים
הגיע הרגע והצילומים מתחילים. וכאן, חברי, רציתי לעצור ולהבהיר לכם משהו: לא תמיד בחורה יפה בתוך בגד-ים תראה טוב. לכל הדבר הזה צריך איפור נכון עיצוב שיער נכון סטייליג נכון וכדי ליצור את התמונה המושלמת אני כצלם הייתי חייב את כל המרכיבים הללו כדי ליצור "מעדן גורמה משובח".
נכון, כצלם אני אחראי על הצילום הזוויות, ידע וניסיון. אני אמור לשדר "על אותו גל" עם הדוגמניות, אבל בלי כל המרכיבים הללו שהזכרתי לא אוכל להתחיל לבשל.
גיליתי תוך כדי הצילומים שגם לדוגמנית יפה בבגד-ים סקסי יש פוזות שלא מחמיאות לה ואני כצלם צריך לראות את הדברים הללו לזהות, ולכוון את אותה בצורה שתחמיא לה.
צלמים, זיכרו; לא כמות הקליקים שתתנו במצלמה הם אשר יקבעו את רמת העבודה שלכם.
תביטו מידיי פעם במסך ותזהו איך התאורה יוצאת, איך הדוגמנית צולמה, וגם אם לא יצאה טוב, תגרמו לה להשתחרר. המורה שלי תמיד לימד אותי שהכי טוב זה לספר בדיחה או לצחוק איתה – זה באמת עובד ומשחרר. אל תתנו לה פקודות. היא לא חיילת, ואם תתנו היא תמיד תחכה לפקודה הבאה ולא תהיה משוחררת.
טיפים ליום צילום
אשתף אתכם בעצות שלמדתי מיום הצילום: לא צריך מעל לשלוש דוגמניות. אם אפשר אפילו שתיים מספיקות. לא צריך להעמיס סטיילינג בבגדי-ים, אחרת זה "גונב" את בגד-הים. אל תאפרו איפור כבד. כמה שיותר טבעי, במיוחד בלוקיישן חיצוני – הרי לא תרצו הפקת פורים על בגדי-הים.
לסיכום, אוכל לספר לכם שכמו שאתם רואים, לצלם בחורה בבגד-ים זה בהחלט אופנה. ולצלם בחורה בבגד-ים גם אם היא דוגמנית זה בכלל לא קל…
אם תעבדו עם מתכון מסודר, הרי לכם ארוחה טעימה. שיהיה לכם בתאבון.
שי קחזם הוא צלם אופנה ופרסום
עיצוב שיער: אריאלה שמעון ; איפור: דיקלה כהן אדיב; סטיילינג: רפי מזרחי;
עיצוב בגדי ים: ונסה ברנס; ע. צלם: בילאל קנהב;דוגמניות: ויקי חלמי,טל עטיה