עיניים כחולות אפשר לאפר בצללית כחולה? מסקרה עמידה גורמת לריסים לנשור? מיתוס, או אמת לאמיתה?
נטע סקלי
הקידמה בעולם האיפור מביאה אלינו מגוון מוצרים אדיר, גדול מאשר אי פעם. האיפור החדש מצטיין בפורמולות מתקדמות ומתהדר בחומרים חדשים אשר מאפשרים פונקציונליות גבוהה יותר ומשוכללת של המוצרים. זהו זמן טוב לעצור ולבדוק כמה מן המיתוסים אשר מלווים את עולם האיפור מזה זמן רב ולבחון האם הם נכונים?
מייקאפ מוצק מכסה יותר ממייקאפ נוזלי.
כלל וכלל לא. למעשה, למצב הצבירה של קרם הבסיס אין כל קשר לרמת הכיסוי שלו. הגורם האחראי לרמת הכיסוי של קרם הבסיס הוא צפיפות הפיגמנט בו. יותר אחוזי פיגמנט בפורמולה – יותר כיסוי. פחות אחוזי פיגמנט – יותר שקיפות.
כל פורמולת מייקאפ, בכל מצב צבירה, מכילה בנוסף לפיגמנט הצבע גם מים (ככל שתכולת המים גבוהה, הפורמולה נוזליתיותר), חלקיקי פודרה האחראים על כך כי החומר יישאר מעל העור ולא ייעלם לתוכו, רכיבי סיליקון ההכרחיים להוספת גמישות לחומר על מנת שינוע עם תנועות הפנים, פולימרים האחראים על הצמדות החומר ורכיבי לחות ההכרחיים להעשרת הפורמולה. נוסחאות המייקאפ החדשות מאפשרות להשיג כיסוי גבוה גם בפורמולה נוזלית, בפודרה או מוצקה וכיסוי קלי ושקוף בפורמולה מוצקה.
בבחירת המוצר יש לשקול ראשית רמת הכיסוי (מקל ועל מלא) וסוג הגימור (ממאט ועד מבריק וכל הניואנסים השונים אשר בדרך) הרצוי, בעוד מצב הצבירה של קרם הבסיס הוא בחירה של נוחות בשימוש.
תוכלי להתאים את רמת הכיסוי המבוקשת על פי צרכייך. במידה ועלייך למרוח כמות קרם בסיס רבה עד להשגת רמת הכיסוי הרצויה לך, מומלץ לנסות סוג קרם בסיס בעל רמת כיסוי גבוהה יותר. במידה ואת חשה צורך לדלל את קרם הבסיס בו את משתמשת (לדוגמה על ידי שימוש בספוגית רטובה) על מנת להשיג מראה קליל יותר, תוכלי לנסות סוג קרם בסיס בעל כיסוי קל יותר.
גוון מייקאפ בודקים על גב כף היד או בית החזה.
רק אם בכוונתך למרוח אותו שם! חוסר התאמה בין גוון העור לגוון קרם הבסיס ושימוש בכמות רבה מדי היא טעות רווחת. יש לבדוק תמיד את גוון המייקאפ על הפנים ממש, מומלץ באזור הסנטר או קו הלסת, היות ובאופן זה ניתן לבדוק את התאמתו גם לאזור הפנים וגם לאזור הצוואר.
נסיון להכהות או להבהיר את גוון עור הפנים בעזרת קרם הבסיס שלך או שימוש בכמות רבה מדי של מייקאפ עלולים ליצור מראה מלאכותי ומאופר מדי אך אפשריים במידה מסויימת אם את משתמשת בקרם בסיס בעל שקיפות רבה.
באופן אידיאלי יש להתאים את גוון קרם הבסיס בצורה מדוייקת לגוון עור הפנים. במידה ואת חובבת מראה עור פנים שזוף יותר או שגוון הגוף שזוף במידה משמעותית יותר מגוון הפנים, מומלץ לעשות שימוש נקודתי ומחושב בחומרים בעלי שקיפות כמו בברונזר, פודרה או סומק כהים מעל המייקאפ.
גוון הקונסילר צריך להיות בהיר בטון מגוון קרם הבסיס.
רבות מאיתנו אוהבות להבהיר את האזור תחת העיניים ליצירת הארה והרמה של האזור. טכניקה זו יכולה לעבוד אך ורק במידה ואין לנו כהויות תחת העיניים המצריכות טשטוש אפקטיבי. שימוש בגוון קונסילר הבהיר מגוון הכהות לא יבהיר אותה כי אם ייצור גוון ירקרק-אפור תחת העיניים ומראה כללי של עיגולים בהירים סביב העיניים. חישבו על הנסיון להבהיר צבע שחור בעזרת צבע לבן – אין בכוחו של הלבן הבהיר לכסות את השחור הכהה והתוצאה הבלתי נמנעת היא אפור. כהות לא ניתן להבהיר אך ניתן לכסות בעזרת קונסילר בעל רמת כיסוי מתאימה ובגוון המתאים לרמת הכהות עמה אנו מתמודדות.
יש לנטרל ראשית את הכהות ולהסוותה, במקרים קריטיים אף בגוון הכהה יותר מגוון העור. רק אחרי נטרול וכיסוי אפקטיביים ניתן להאיר את האזור במתינות. עיגולים לבנים סביב העיניים גרועים באותה מידה כעיגולים שחורים.
פודרה מייבשת ותפקידה לקבע את האיפור.
בעבר ייתכן והיה כך אך מאז המאה ה-19 פותחו ושוכללו פורמולות הפודרה לכלל שלמות.
הפודרה המודרנית מיוצרת בטכניקות גריסת חומרים לחלקיקים מיקרוניים ועגולים. פודרות היום מכילות בתוכן רכיבי לחות ומיים ויכולות להיראות יבשות לעין אך בעלות תחושה רכה וקרמית בשל רכיבי הלחות המוגברים כמו חמאת שייה ושמן זית.
ההנחה כי פודרה = יבש ומאט אינה נכונה עוד.
ישנם סוגים רבים של גימורי פודרה הנעים בין מאט לחלוטין (הפודרות סופחות השומן), דרך טבעי –מינרלי (בגימור של עור אמיתי אשר אינו מאופר, נע בין מאט ללח) ועד לפודרות מבריקות וכאלו המכילות 80% (!) מים הנראות יבשות לעין, אך הן בעלות מגע קריר ורטוב על העור.
בעוד שימוש מסורתי בפודרה גורס כי היא מהדקת ומקבעת את קרם הבסיס אל העור, רווח היום שימוש בפודרה דווקא על מנת להפעיל מניפולציה על האופן בו העור נראה ולהקנות לו גימור ספציפי ואילו המייקאפ החדש אינו זקוק עוד ל'קיבוע' על העור.
תווית היפו אלרגי היא הדבר היחיד המבטיח כי לא תתעורר אלרגיה כתוצאה משימוש במוצר.
דבר אינו יכול להבטיח לנו כי לא תתעורר תגובה אלרגית כתוצאה משימוש במוצר קוסמטי מסויים. חומרים היפו אלרגיים הם חומרים קוסמטיים הגורמים לפחות דלקות עור או אלרגיות מחומרים קוסמטיים אחרים. למרות שהסיכוי לפתח רגישות לחומר כזה הוא יחסית נמוך, יש לזכור שגם הם יכולים לגרום אצל חלק מהמשתמשים לתופעות אלרגיות.
אלרגיה הינה מצב אשר יכול להופיע יש מאין והיא תופעה תלוית גורמים רבים כמו מצב הורמונאלי או מצבים משתנים של העור וכדומה. באופן זה יכולה להתעורר תגובה אלרגית לא צפויה גם למוצר אשר נמצא אצלנו בשימוש קבוע מזה זמן רב.
מוצרים נטולי שומן טובים יותר ממוצרים אחרים
המושג "נטול שומן" (Oil Free) בקוסמטיקה משמעו נטול שמן מינראלי.
שמן מינראלי הינו שמן פרפין (פטרולטום) מוצר לוואי כימי המופק מנפט וצבעו שקוף.
מקובל לחשוב כי הוא אוטם את העור ומונע אובדן לחות דרכו, דבר הגורם לאשליה של רכות וריכוך העור. חומרים אלו נחשבים לגורמים לסתימת נקבוביות העור וזיהום בלוטות החלב והזיעה, עד אשר אלו אינן יכולות להפיק את השמנים הטבעיים המופרשים מהן.
לטווח הארוך עלול הדבר לגרום להאצת הזדקנות העור, בקיעים, גירויים ומונע סילוק רעלנים, פחמן דו חמצני ופסולת המופרשים דרך העור.
למעשה הדיון על מושג ה-נטול שומן הינו מיושן מעט ושייך לדור קודם בו מוצרי האיפור היו עשויים חומרים בעלי מולקולות גדולות, שומניים וגרמו לסתימת נקבוביות.
העור האנושי זקוק לשומן – ולראייה, הוא מייצר אותו בעצמו. שומן, שמן, לחות כלולים בכל פורמולה של כל מוצר איפור אלא שאלו לרוב חומרים הלקוחים ממקור צמחי-טבעי ולא סינטטי. בעוד רב מוצרי הקוסמטיקה היום נחשבים לנטולי שומן, גם אם אינם נושאים תווית המתייחסת לכך, גם מוצרים המכילים שמן מינרלי בטוחים לשימוש לאחר עיבוד החומרים בצורה חדשנית במעבדות.
לא מאפרים שפתיים אם מאפרים עיניים.
האיזון של איפור עינים ושפתיים הוא מראה ביוטי קלאסי ונובע מגישה מינימליסטית לאיפור אשר מאומצת בשנים האחרונות על ידי סלבריטי ובעקבותיהן, על ידי המתאפרת הביתית. אך איפור הוא אופנה לכל דבר וככזה, הוא נושא לטעם משתנה. למעשה אין כל מגבלה על לבישת איפור עיניים מודגש ביחד עם שפתון דומיננטי. זהו מראה אשר נלבש בהצלחה לא מעט בקרב סלבריטי וגם עם מסלולי תצוגות האופנה ולאורך תקופות שונות בהיסטוריה.
איפור שנות ה-20 של המאה שעברה אימץ לראשונה הדגשה של עיניים ושפתיים במקביל. בעשור הזה איפור העיניים היה שחור, כהה ומבריק מאוד. הנשים המשוחררת של שנות ה-20 חגגו את נשיותיהן בשימוש מקביל בליפסטיק אדום לוהט כך שהדגשה של עיניים ושפתיים במקביל היתה באופנה במשך זמן ממושך. הדגשה של שני האלמנטים במקביל באיפור יוצרת מראה רב נוכחות, דרמטי לעיתים ודומיננטי ללא ספק ובאותו הזמן יפהפה. מראה זה נראה נהדר וזוהר על תווי פנים יפים, עיניים נאות ושפתיים נהדרות. ביצירת מראה איפור כזה יש להקפיד על איזון האיפור מבחינת הגוונים כדי שלא ייראה צבעוני ועמוס מדי, וכמו כן לתרגל מינימליזם בכל הנוגע למראה העור.
לא מאפרים עיניים כחולות בצללית כחולה.
איפור הוא עניין של טעם ושל אופנה. מה שטוב לאחת אינו בהכרח טוב, או מתאים לטעמה של אחרת. איפור הוא אמנות ודרך לביטוי אישי ואופי. כמו באמנות – "אין דבר כזה שאין דבר כזה" וקשה מאוד לקבוע חוקים וכללים, "מותר" ו-"אסור".
ניתן להתוות כמה קווים כלליים להתאמת גווני איפור עיניים לפיהם תוכלנה לפעול ולאלתר שפע של צירופים ומראות איפור.
קל מאוד להיעזר בתיאוריית הצבע וגלגל הצבעים על מנת לעבוד על פי שני עקרונות מנחים:
• על מנת להדגיש ו"להקפיץ" את גוון העיינים יש למסגר אותה בגוון משלים (צבעים הנמצאים זה מול זה בגלגל הצבעים).
• על מנת ליצור מראה הרמוני ורך, יש לעשות שימוש בגוון מאותה משפחת צבעים של העין (צבעים המונחים זה לצד זה בגלגל הצבעים).
שימוש בכחול, ירוק או סגול אינו אסור על בעלות עיניים כחולות או ירוקות כפי שמקובל לחשוב! אם את אוהבת מראה איפור רק והרמוני, תוכלי להתנסות גם עם גוונים אלו.
מוצרי איפור בקרם הם שומניים.
מוצרי איפור רבים מוצעים היום בפורמולות שונות של קרם – ביניהם בולטים סומק וצלליות. בעוד מוצרי החברות השונות שונים זה מזה בתכונותיהם, ניתן בהחלט לקבוע כי מרקם הקרם השתלט בצורה בולטת על תחום האיפור והוא מתכתב עם טרנדים עכשיוויים המכתיבים רמת טשטושים גבוהה, צורות מעוגלות ורכות וגימורים הקרובים ביותר למראה עור אמיתי.
ייתרונם הגדול של מוצרים כמו סומק בקרם הוא יכולת הטשטוש העילאית שלהם וטבעיותם על העור. חלק ממוצרים אלו מתייבשים לגימור מאט. חלקם מתחיל כקרם אך מתייבש למרקם פודרה לאחר השימוש וחלקם נועד לספק גימור לחותי וחי. רב פורמולות הצללית בקרם מתוכננות לספק טשטוש רך ומושלם ולהשייבש ולהתקבע ולספק עמידות רבה לאיפור. אמרו כן לקרם!
איפור עמיד מזיק לעור – מסקרה עמידה גורמת לריסים לנשור.
מוצרי איפור עמידים נהנים מפופולריות רבה בשל התחזוקה המועטה הנדרשת להם לאחר האפליקציה. עמידות הפורמולה מושגת על ידי פולימרים מורכבים היוצרים יציבות רבה של החומר על העור. אין שום נזק בשימוש באיפור עמיד. נזק יכול להיגרם לעור במידה ואנו מנסים להסיר חומרי איפור אלו עם מסיר איפור בלתי מתאים. להסרת איפור עמיד במיוחד יש להשתמש בחומר ייעודי. על מנת להסיר מסקרה עמידה הצמידי צמר גפן ספוג בחומר הסרה לריסים לכמה שניות והסירי החומר בתנועות מלמעלה למטה במקום תנועת שפשוף מנשירת ריסים.
גימור מבריק מדגיש קמטים וטקסטורות.
לעיתים קרובות אני פוגשת מאפרות אשר נמנעות לחלוטין משימוש בטקסטורות מבריקות כאשר הן מאפרות עור בעל קמטוטים או עור בעל פגמים מסוגים שונים.
למעשה טקסטורות מוארות מטשטשות פגמי עור שונים במידה רבה. חשבי על האופן בו צילום תמונה בפלש מאיר את הפנים בצורה המטשטשת כל קמט ופגם. מוצרים המכילים בתוכם רכיבים מבריקים גורמים להחזרת אור מעל גבי העור המאופר בהם. החזר אור זה מאיר ומחליק למראה עין פגמי עור, מפחית אופטית כהויות וקמטוטים. מומלץ לבחור טקסטורות מוארות אך לא מנצנצות כך שהעור מואר בצורה מתונה ומחמיאה. שקלי שימוש בקרם לחות ומייקאפ בעל גימור סאטן, סומק בקרם אשר אינו מדגיש נקבוביות וקמטוטים וצלליות סאטן במידה.
נטע סקלי, סיניור ארטיסט, מ.א.ק
צילום: stockunlimited