היסטוריה של האיפור – ההתפתחות, ההשפעות, המגמות מראשית ימי האנושות ועד לימינו, מסע מרתק בזמן – שכולו טבול בצבע
סיגל גרושקה
עוד משחר ההיסטוריה מלווה האיפור את חיינו ומשקף תרבויות, מעמדות ומגמות אופנה משתנות.
מהנחושת והעפרה, הכחל והפוך, ששימשו את המצרים הקדמונים וייצרו את הקוסמטיקה הראשונה בעולם, ועד לתעשייה המדעית והמתקדמת של ימינו – האיפור משתנה ומתפתח ביחד עם האנושות כולה.
המלכה קליאופטרה היא שהביאה אל עולמנו את האיילינר, נהגה למשוח את עיניה בפחם (כחל) דרמטי, ולתת להן מראה של עיני חתול (משום שהאלים היו דמויי חתול). והעם חיקה אותה.
בימי הביניים האפלים – הכנסייה הנוצרית שלטה והכתיבה את מודל היופי של התקופה – מראה הנזירה. נשות האצולה חיקו את הנזירות, לבושן היה צנוע וסגור, עור הפנים אופר בצבע לבן כחרסינה.
בתקופת הרנסנס מתרחשת תחיית התרבות האירופאית. האומנות בשיאה.
אידאל היופי: רכות ונשיות. האישה המלאה = בריאה = ממעמד גבוה.
האיפור אף הוא ביטא את רוח התקופה: טלק לבן על הפנים, עפעפיים מאופרות בצלליות בגוון אפרסק העשויות מפרחים טחונים, הלחיים והשפתיים התפוחות אופרו בגוונים ורדרדים למראה רך, עדין וחיוור.
רצים בזמן, ופוגשים שוב באיפור בתקופת הבארוק.
אם כיום אנו מחקות את השחקניות הנחשקות בהוליווד, הרי שבימי הבארוק נשים וגברים חיקו את התאטרון. אידיאל היופי שילב תיאטרליות: המייקאפ היה משחתי (אבן גיר ושמן לויתנים) לבן ועבה, שנמרח על כל הפנים ומחק אותן לחלוטין. מעל זה ציירו פנים. התקופות עוברות (רוקוקו, ויקטוריאנית…) והאיפור הולך ונעלם. למעשה הנשים היחידות שהתאפרו היו צועניות, פועלות ויצאניות.
המאה ה-20
ואז, בתחילת המאה ה-20, החלו השינויים לצבור תאוצה: תעשיית הסרטים באמריקה מתפתחת, אנשים יוצאים לראות סרטים ונוצר מקום להתעדכן בנוגע לאופנה ואיפור. נשים מחקות את השחקניות. בשנות ה-20 יש כבר תעשיית איפור מלאה, ממש כמו היום, רק שאיכות החומרים גרועה ביותר. חברת האיפור הראשונה הנוסדת – "רימל".
האיפור בשנות ה-20 העליזות: המייקאפ בהיר למראה פני חרסינה, איפור העיניים רך מעושן מעוגל, מסביב לכל העין, בגווני פסטל שמחים. סומק עדין והשפתיים מוקטנות, בגוון בורדו-חום כהה מאד.
בשנות ה-30 בובת החרסינה העליזה הפכה לבובה עצובה. מראה איפור קשה יותר, הצלליות הפכו להיות מעושנות יותר, במראה אפל, מסתורי ומסתיר. הגוונים היו: אפור, חום, שחור, סגול ושחור מסביב לכל העין. הסומק משוך חד ומודגש, שפתיים כהות, מוקטנות ולהן שתי הגבהות שפיציות חדות ונוקשות.
אם בשנות ה-20 העליזות נשים הצטלמו עם סיגריה ופומית – הרי שבשנות ה-30 הקודרות, נשים הצטלמו עם סיגר.
ממלחמה לשלום
בשנות ה-40, מלחמת העולם השנייה, גברים יצאו למלחמה, נשים תפסו את מקומות העבודה, החוות וניהול המשפחה. הנשים הפכו עסוקות מאד, לא נותר להן זמן להשקיע באיפור. האיפור: טבעי בגוון העור, גבות דקות וטבעיות, מעט מסקרה, סומק מודגש ושפתיים עם לב מושלם מצויר באדום.
בסוף המלחמה החלה תקופת פריחה ושגשוג, ובמקביל גם באופנה ובאיפור כשהמגמה היא יותר: אותו איפור, אך יותר צבע, זוהר, והדבקת ריסים. האיילינר מתחיל לחזור – ג'סיקה רביט!
בשנות ה-50 החלה תקופה מאד שוביניסטית ושיפוטית.
מרלין מונרו הסקסית מכתיבה אופנה מוחצנת. מודל לחיקוי נוסף – בובת הברבי. הכול הפך מוקצן וסקסי: צבעי השיער, לראשונה רואים פוש-אפ שפיצי מחודד, הנעליים שפיציות בעקבים מחודדים. האיפור מוקצן גם הוא: מייק-אפ עבה וכבד, בהיר, גבות משולשות, כהות ודרמטיות, איפור העיניים בצלליות פסטל בהירות מאד, מעט מבריקות, קיטש, איילינר עבה ומוחצן, ריסים מלאכותיים, סומק בייבי ורוד כבובה ונקודת חן מצוירת בצד העין או הלחי או השפה, שפתיים אדומות או ורוד פוקסיה. במקביל היה גם את אותו מראה בסגנון נקי ושמרני יותר, שאותו הובילה ג'קלין קנדי.
בשנות ה-60הנשים הפכו ללוליטות מוחצנות, השיער ארוך ופרוע, שמלת המיקרו מיני, מגפיים/גרביים עד לברכיים ,סגנון הילדה המפתה (בריג'יט בארדו).
האיפור: המייק-אפ הכבד והאיילינר המוחצן נשארו כפי שהיו. התוספת היא איפור מתחת לעין בעיפרון עיניים שחור או צללית שחורה. השפתיים כמעט מחוקות ורדרדות וחיוורות.
בהמשך העשור מתעצמת תופעה חדשה: ההיפים. מעצבי האופנה מושפעים והופכים בדרכם שלהם את התופעה לאופנה יפה ואסתטית. האיפור שוב משתנה: המייקאפ נוזלי, עדין, שזוף, גבות דקות עגולות, מסקרה מודגשת, עיפרון לבן , וגלוס טבעי.
בסוף העשור המראה מושפע מהמרוץ לחלל והופך "חייזרי". המקרו מיני הופך למטאלי, מגפי לקה גבוהות, השיער קצר נפוח מאחור, כראש חייזר. האיפור: בסיס כבד, עיניים חזקות משוכות באיילינר עליון ותחתון, הצללות חזקות ושפתון מחוק. איפור דרמטי ומעניין מאד. ניל ארמסטרונג נוחת על הירח ומודיע לעולם: "אין חייזרים…"!
בשנות ה-70 רואים לראשונה צבעוניות שמחה ואמתית. הכול הופך ססגוני, פרחוני ושמח. הטופ מודל הראשונה הייתה טוויגי, שהייתה רזה מאד והכניסה מראה אופנתי חדש. האיפור נשאר כפי שהיה בתקופה ההיפית למעט גלוס מבריק על השפתיים.
אמצע העשור
באמצע העשור מתחוללת מהפכת הדיסקו. האפרו נכנס לאופנה ולראשונה בהיסטוריה היה טרנד להיראות, להישמע ולשיר כמו שחור. הכול מנצנץ מאד. האיפור: מייק-אפ כבד בגוון כהה שזוף, ללא פודרה, גבות דקות כחוט גבוהות, ארוכות ועגולות, צלליות מעושנות נוצצות, הדבקת ריסים, סומק ורוד מודגש וגלוס דובדבן /ורוד נוצץ מאד.
בסוף שנות ה-70 – סידרת טלוויזיה שעושה מהפך: "המלאכיות של צ'רלי" – שלוש יפיפיות במראה נקי , שזוף ו סקסי. תעשיית היופי הפנימה: נקי וסקסי – מוכר! האיפור: מייק-אפ נוזלי, דק ושזוף, צלליות מעושנות מבריקות בהיר בגווני ברונז מוזהב אפרסק וזית, מסקרה מודגשת, ברונזרים למראה שזוף, גלוס מבריק טבעי.
בשנות ה-80 נשים יצאו למלחמה ודרשו שיוון. האופנה בהתאם: שיער הפרמננט כרעמת אריה, גבות עבות ופרועות, צבעים חזקים שלטו בכל. האיפור: מייק-אפ כבד, לא מפודר, צלליות כהות, חדות ומשוכות, גוונים צעקניים, עפרון ותיחום כהה בתוך ומתחת לעין. סומק מודגש על עצמות הלחיים ("אדמה אינדיאנית"). תיחום שפתיים מודגש בגוונים – אדום, בורדו, סגול.
הנשים ניצחו במלחמה ובשנות ה 90 העולם כולו היה יוניסקס. המראה הכללי היה ספורטיבי, בריא. ("תהילה", "פיזיקל", גון פונדה). האיפור: מנימלסטי נקי ומעט שזוף. גבות טבעיות, ללא צלליות, איילינר/עיפרון שחור דק מאד. מסקרה טבעית, ושפתיים אדמדמות טבעיות.
מהפכה היסטורית חשובה בשנות ה-90: MTV. קצב החיים, חידושים ושינוי מגמות משתנה.
בשנות ה-2000 נכנסים למלניום חדש: התרגשות רבה מסביב, תחושה של חדשנות, ושינויים משמעותיים בחיינו. אידאל היופי "המושלם": בנות רזות וגבוהות. עור הפנים מטופח ויפה, השיער "טבעי"' לא חלק לא מתולתל. האיפור: מייק אפ נוזלי, לא תמיד מפודר. צללית טבעית, מבריקה, בגוונים מוזהבים ורדרדים וברונזה, מסקרה בנדיבות, הצללות טבעיות, סומק ורדרד / אפרסק, גוונים שמחים, גלוס ללא תיחום והרבה הברקות שנכנסו אל חיינו בטקסטורות שונות, בשלל גוונים.
בראייה רחבה
ניתן לראות כיצד הסטוריה, תרבות ומגמות אופנה שלובות ומשפיעות זו בזו. בכל תקופה, אופנת האיפור מתחילה בקו נקי ואט לאט עולה ומתחזקת עד להקצנה. אם בעבר מגמות השתנו כל מאות שנים ומשם כל עשרות שנים, הרי שקצב החיים, סף הגירויים, התרבות, משנים את חוקי המשחק: מגמות משתנות כל עונה ובתוכה יש מקום לשלל סגנונות ותוך כל זה, להרבה מאד רטרו.
וכן, לכל מי שתוהה לעצמה עד כמה עלינו והקצנו מראשית שנות ה-2000 החגיגיות – אז ככה: אם השנות ה-50 נשים חיכו את בובת הברבי, כיום רבות מחכות את בובת הברץ. עולם הקוסמטיקה והאיפור מתפתח לעילא ולעילא בטכנולוגיות מתקדמות ביותר.
התחרות, השפע והכמיהה לשלמות מניבים מוצרי איפור באיכויות גבוהות ומשובחות לכל אישה באשר היא. בנוסף, המודעות לחיים בריאים יותר,"ירוקים" ושימור נעורינו, היא תופעה עולמית שתופסת חלק נכבד וחשוב בחיינו. דבר אשר משפיע ישירות על מגמות אופנה , סגנונות האיפור ובעיקר, פיתוח מוצרי איפור בהתאם.
בנימה אישית
בעולם גדוש צבע ושפע חומרים, סגנונות ואפשרויות, תמיד נמשכתי אל האיפור הנקי, הטבעי, אך המתוחכם והזוהר.
מאפר שהשפיע עלי מאוד- kevyn aucoin. מאז שנחשפתי לסגנונו הייחודי העמקתי בנושא, סיגלתי ופתחתי טכניקות שונות המחמיאות לכל מאופרת. בסגנון איפור זה, המטרה היא להבליט, להדגיש, לחטב, לעצב את תווי הפנים ולבנות עבור כל אחת את המראה הייחודי המחמיא לה ביותר – התואם באופן מושלם את תווי פניה ואישיותה.
המוטו שלי הוא: לשלב בכל פעם מחדש בין הפנימיות לחיצוניות של המאופרת, וכך הקסם קורה. הגישה היא שהמאופרת תוחמא ולא האיפור עצמו, הטכניקה מתאימה לכל גיל ומטרה, החומרים משתנים בהתאם לשיקולים השונים: אירוע בוקר באור יום טבעי, איפור טבעי ונקי בגימור מט יהיה מחמיא ונכון. באיפור לאירוע ערב התאורה חמה וניתן להשתמש בחומרים היוצרים מראה זוהר יותר. לסוגי העור השונים יתאימו חומרים שונים, לתווים ולגווניי העור,שיער, העיניים וכדומה. האיפור הטבעי מתאים לכל מי שמאמינה שמעט הוא כל כך הרבה.