מיליארד צופים, שמונים יפהפיות מכל העולם, ונציג ישראלי אחד גאה, שזכה לסרק בערב ה'פינאלה' של תחרות מיס יוניברס. עבור אורן אור, זו הייתה התרגשות גדולה וחוויה מקצועית חד פעמית, וגם הזדמנות להרגיש שגריר של ישראל לערב אחדאורן אור
ביולי האחרון, יצאתי לוייטנאם לסרק את בנות תחרות מיס יוניברס 2008. הצטרפתי לצוות מטעם חברת מוצרי השיערCHI ISRAEL האמריקנית, שמלווה את התחרות כבר תשע שנים ברציפות וגם נותנת חסות לתחרות מיס USA. לאחרונה, נבחרתי להיות מנהל קריאטיבי ('Creative Director' )של החברה שמתחילה את פעילותה בישראל, ואני משתייך גם לצוות הבינלאומי של החברה בעולם. הצוות המקצועי שמוביל את החברה מונה כעשרה אנשים אשר מופקדים על כל ההפקות והפרויקטים המתקיימים ברחבי העולם במהלך כל השנה. תחרות מיס יוניברס, שנחשבת לצמרת ההפקות העולמיות, מתקיימת ומאורגנת בסטנדרטים הכי גבוהים שהכרתי בכל שנות עבודתי, ועבדתי גם בחו"ל כשמונה שנים כמדריך אצל 'טוני וגיא'. האחריות שלי ביחד עם שאר חברי הצוות, הייתה על כל נושא עיצובי השיער של המתמודדות בתחרות. היו כשמונים מועמדות מכל העולם. מעצב השיער יעקוב לוי ממודיעין היה גם הוא חלק מהצוות המקצועי של האירוע וביחד היה לנו שיתוף פעולה הדוק ומוצלח.
איך מתכוננים?
לפני היציאה לחו"ל, עברתי על כל החומרים של התחרויות משנים קודמות, צפיתי בקטעי וידאו עיתונות ותקשורת כדי להבין מה מאפיין את התחרות, את הקצב שלה והסגנון. למדתי את סדר העבודה, היציאות והמבנה ובהתאם לכך לקחתי איתי ציוד מתאים. כמו כן, היו כמובן עדכונים ממנהלי השיווק של החברה בארץ ובחו"ל.
אבל באמת, איך מתכוננים לדבר כזה, שבכלל קשה לתפוס את ההיקף שלו? מדובר גם בשידור חי לכל העולם וגם בשמונים מתמודדות שצריך לדאוג לשיער של כולן. צריכים לעבוד ביחד עם צוות מקצועי בכיר מכל התחומים ולעמול ביחד על מנת שניתן יהיה לעמוד בזמנים המדויקים בהתאם לתוכנית מאוד מוקפדת מכל הבחינות, עד לפרט האחרון. ההקפדה על עיצוב השיער, הייתה בהתאמה לדוגמנית ולרצונות שלה, אבל בתוך מגבלה זו, הדגשנו את המסרים העדכניים מבחינת המגמות לשנת 2008/9. יצרנו קווי תספורת רכים, שמרנו על אורכים ומסגרת של שיער שנוצרה בדירוגים שונים ליצירת תנועתיות. מבחינת תסרוקות, העיצובים היו מאוד חופשיים וזורמים ולכל אחת בהתאם לטקסטורת השיער הטבעי חיברנו נושא או סגנון של מראה מעוצב ויחד עם הסטיילינג והאיפור נוצרה תמונה אחת מושלמת.
יחד עם צוות המאפרים, מעצבי הבגדים ועוזריהם, נוצרו מראות אופנתיים והכול התנהל לפי קצב ההופעות והיציאות של הבנות אל הבמה. המפיקים ואנשי המקצוע ידעו לשמור על הסדר ואנחנו פעלנו במשך יותר משלושים שעות ברציפות להכין את האירוע לטובת הבנות וליצירת 'הפינאלה' של התחרות.
ההכנות בשטח
אני כאמור, הייתי שייך לצוות שהכין את הבנות לערב התחרות עצמה. היו מעצבי שיער מכל העולם שהגיעו ועבדו איתן לפני כן על כל הצילומים המוקדמים. אנחנו, הצוות של ערב הפינאלה, עבדנו באופן אינטנסיבי ורצוף במהלך שבועיים כמעט. למעלה מעשרה ימים של חזרות במשך שעות ארוכות בהן אנחנו מתאימים לבנות את התסרוקות שלהן, מתאמנים על העבודה ומתרגלים את העמידה בזמנים. בגלל היקף הפרויקט, כל הליך האדמיניסטרציה, ההתארגנות באולם הענק מבחינת עמדות עבודה וציוד שלנו נמשכו גם הם לא מעט. הבנות היו עייפות. היו כאלו שפשוט נרדמו אצלנו על הכיסא.
שאלה של קונספט?
בשונה מתצוגות שיער שאנחנו מכירים, מה שמאפיין את עבודת השיער בתחרות כזו, הוא שהשיער הוא לא העיקר. אין ממש קונספט לעבודות השיער עצמן והשיער הוא גורם משלים בתוך המראה הכללי. השיער צריך להיות מותאם לאווירה הכללית של מה שיהיה על הבמה – להתאים לבגד הים, שמלת הערב והשמלה הזוכה. לכן, היו הרבה יותר עיצובים של שיער ארוך מאשר תספורות אפנתית. יצרנו יותר ורסיות של תסרוקות ופחות עיצובים או גזירה.
אם זה היה תלוי בי, הייתי עושה יותר עיצובי פאשן אבל העיצובים הם יותר מסחריים ומשדרי 'גלאמור'. לא 'טופ פאשן'. ההנחיה הייתה לא לעצב תסרוקות אוונגארד או כל מראה יוצא דופן. חלק מהקונספט קשור גם למבנה התחרות – אחרי שעיצבנו לבנות את השיער, הן עלו לבמה ואת אלו שהתקדמו בתחרות לא ראינו יותר, מה שאומר שיש אפשרות שאתה מעצב שיער לבחורה שמאוחר יותר היא הזוכה.
יש גם אפשרות שהשיער 'התפזר' לה בגלל לחות או מים או נגיעה לא טובה שלה ואין לנו שליטה על זה. אפשר באמת לראות בשוט הראשון שכולן עלו ביחד איך הכל נראה 100% ולאט השיער נופל. קצת פריזי. דווקא הבנות שלא עלו לגמר זכו ל'תיקונים'.
איך עובדים עם המתמודדות?
בעבודה עם הבנות, נדרשנו לא להתווכח איתן ולזרום איתן, לתת להן מה שהן רוצות. לגרום להן להרגיש טוב ובטוח עם המראה שלהן, ולעזור להן להתעלם מהלחץ שהן נתונות בו. אסור היה לנו חלילה להיות במצב לפיו מישהי תהיה לחוצה או לא שקטה עם המראה שלה, כי החשש הגדול הוא שאם אחר כך היא לא תעלה לשלבים הבאים, היא עלולה להאשים את הלחץ שהופעל עליה כגורם מכשיל. כך שבעבודה מולן, יצרנו לחלק מהן עיצובים וע"י העיצוב שינינו להן את התספורת ושדרגנו את המראה שלהן, אבל כל זאת, בהתאם לערב התחרות, ולמראה השלם של ה'טוטאל לוק'.
לכל מעצב שיער הייתה עמדה שלו, והבנות הסתובבו בינינו והתיישבו לסידור השיער, כך שכל מעצב טיפל בקבוצת בנות אחרת. צריך לזכור שכשפוגשים בחורות מכל כך הרבה מדינות צריך לטפל בהרבה מאוד סוגי שיער: אפרו, אירופאי סקנדינבי, אמריקאי, מזרח תיכוני.
כשהתמקמנו בעמדות, פתאום הגיעה אלי בריצה ולחץ, באופן מקרי, שונית פרג'י הנציגה הישראלית, התיישבה ושאלה אותי באנגלית אם אני אוכל לקבל אותה. כמובן שזיהיתי אותה מיד ועניתי לה בעברית "בבקשה שונית את יכולה לשבת אצלי". היא הייתה בהלם אמיתי, חיבקה ונישקה אותי מרוב התרגשות והרגישה בנוח שיש איתה ולידה מעצב שיער ישראלי. מקרה אחר היה לי עם המתמודדת ממצרים, שלאחר שהצגתי את עצמי מישראל הצטלמנו יחד וסירקתי אותה. בהקדשה שהיא כתבה לי היא ציינה: "לאורן אור, for love and peace". בכל מקום ובכל נקודה בעולם, נושא השלום עולה ואלו הרגעים בהם אני מרגיש כשליח וסוג של שגריר ישראלי ציוני על כל המשתמע מכך.
מיס קרואטיה למשל, לא רצתה שיגעו לה בשיער ורצתה לסדר אותו לבד. היא עלתה לבמה עם שתי צמות ודגלי המדינה על הצמות. בעיני זה לא נראה מקצועי.
מיס רוסיה, רצתה את השיער מאוד מנופח כמו בלון. ממש כדור פורח. זה לא היה יפה, וחשבתי שיהיה לה הרבה יותר יפה עם שיער חופשי כי השיער שלה גולש ויפה, ואכן היא קבלה את ההצעה.
מיס אסטוניה, הגיעה עם קארה של 'דודה' ושיניתי לה לקארה אופנתי עם פוני קצר מלפנים ושיער קצר יותר מאחור עם נתקים בחלק הקדמי. היא היחידה שהסכימה לשינוי מלא.
רובן גם הגיעו עם הארכות שיער, שלא לדבר על כך שמדובר בבנות 18 שרובן עם סיליקון…
אווירה בין מעצבי השיער
כל השבועיים הללו התנהלו, למרות הלחץ בו עבדנו, באווירת כיף בגלל ההתרגשות וסביבת העבודה. נדרשנו לבטא את המקצועיות שלנו, ובאופן טבעי כל מעצב שיער רצה שהבחורות שהוא מטפל בהן תצאנה היפות ביותר. הייתה תחרות סמויה בינינו, זה היה באוויר, אבל יחד עם זאת, כל אחד התרכז בשלו. כן נוצרו יחסים חמים יותר דווקא עם השכנים ממצרים ירדן ולבנון, שאיתם, באופן טבעי דווקא ההרגשה הייתה יותר 'בבית'.
מסקנה
אני יכול לומר בדיעבד, שהכלל הבסיסי תמיד עובד: תכנון מראש והכנת התשתית לקראת הפעילות עצמה היא המפתח. ככל שניתן חשוב לברר את כל הפרטים מבעוד מועד, לדבר עם אנשי המקצוע ולזהות את הצרכים והציפיות מהאירוע עצמו. האחריות באירוע כזה מלחיצה ללא ספק. התקשורת עם האנשים, שהייתה אגב מוצלחת ביותר מבחינתי, הם המפתח להשגת הרוגע ויכולת השליטה בנעשה בכל רגע נתון.
מילה לסיום
מדובר באירוע השונה מכל אירוע אחר בעוצמה שלו. כמות המדינות אליהן נחשפנו, השפות השונות, נציגי התקשורת של כל מדינה, ושמונים יפהפיות שמסתובבות ומייצגות כל אחת את המסורת של המדינה שלה. זה היה ממש כמו חגיגת תחפושות אחת גדולה ומעל הכל – שידור חי אותו ראו מיליארד איש. מיליארד! התחושה שלי הייתה שלא הייתי שם אורן אור. הייתי נציג ישראלי.
אורן אור הוא מעצב שיער מרשת מספרות 'ORENORKOBI' ו – 'Creative Director' של חברת 'CHI ISRAEL'
הקלק כאן – לפרסום חינם של מודעת דרושים ביופי!
הקלק כאן – לקבלת חדשות ועדכונים חינם למייל שלך
הקלק כאן – לשאול, להעיר ולדסקס בפורום האתר