מה זה fx make up? למה צריך סכין גילוח בתיק האיפור? ואיפה לומדים? ירין שחף, יוסי ביטון, דובי פריגר, סטן לנצמן, הרמוני רוט שבתאי – במדריך המלא לאיפור אפקטים
אתי דרייפוס
כשחושבים על איפור, חושבים על יופי, זוהר, על עיניים מצועפות, שפתיים חושניות ונצנצים. אבל איפור הוא הרבה יותר מזה ואפילו להיפך. איפור הוא גם עולם של מפלצות, שדונים, פציעות, כוויות איפור והרבה דם. זהו העולם של האפקטים המיוחדים, עולם של אמנות שמשלב פיסול, ציור, והמון טכניקה. אמני האפקטים המיוחדים הם הכוכבים האמיתיים של סרטי הפנטזיה, האימה והאקשן. הם עומדים מאחורי מימוש התסריטים הדמיוניים ביותר, הם מאחורי הקלעים, והעבודה שלהם רחוקה מלהיות זוהרת.
מגיע להם פעם אחת לעמוד בקידמת הבמה.
אספנו את מיטב אמני האיפור, ביניהם בעלי בתי ספר, יצרני חומרים, אמני שטח, וביקשנו מהם לספר מנסיונם המקצועי העשיר על התחום המרתק הזה.
בנבחרת המכובדת והמרשימה שלנו, גיורא שביט, מאפר מוערך בעל שם עולמי עם ותק של למעלה מ- 20 שנים בתחום, בעל בית ספר למקצועות האיפור ומפעל לייצור איפור. ירין שחף, גם הוא בעל בית ספר לאיפור ומאפר מפורסם בזכות עצמו, יוסי ביטון מבכירי המאפרים בארץ שמפליא באיפורי גוף, גם לו בית ספר לאיפור, יבואנית חברת 'קריולן' הגרמנית שמתמחה במוצרי איפור מקצועיים ובהעברת קורסים, אמן האפקטים המיוחדים דובי פריגר בעל הרזומה המרשים בארץ ובחו"ל שגם קיבל מענק של אמן מצטיין ממשרד התרבות, המאפר והאמן רב הכשרונות סטן לנצמן, והרמוני רוט שבתאי, מאפרת ומנהלת פורום של איפור באינטרנט, גם על תקן נציגת הנשים.
ועכשיו לשאלה הראשונה והמתבקשת, איפה ומתי התחלתם?
גיורא: "לאחר לימודי אמנות פלסטית ופיסול בסורבון של פריז התמחיתי במה שהיה קרוי בזמנו רובוטכניקה. לימודים אלה היו בניו יורק ב – 1986-7 בהם למדתי לפסל דמויות לקולנוע תוך הכנסת אלמנטים של תנועה. לאחר מכן השתלמתי אצל ורנר, מי שעשה את עולם הקופים הראשון עם צ'רלטון הסטון ומאז השתלמויות אצל מספר לא מבוטל של מובילים בתחום בעיקר בחוף המערבי של ארצות הברית".
יוסי: "הקריירה האומנותית שלי כמאפר מקצועי החלה בשנת 1996 בבית הספר הגבוה למקצועות האיפור "Christian Chauveux" שבצרפת. שם הוסמכתי והוכשרי כמדריך לאיפור מקצועי. מאז אני מועסק כמאפר בטלוויזיה ובהפקות אופנה ברחבי העולם".
דובי : "בשנים 1999 עד 2002 עשיתי תואר ראשון BA Hons באיפור לאומנויות הבמה ב- London College of Fashion. הלימודים כללו נושאים רבים כמו ציור ופיסול, אומנות והיסטוריה, דרמה ובימוי, פיזיקה ותאורה, ביולוגיה וכימיה, לימודי תיאטרון וקולנוע, יצירת אפקטים ויזואליים, צילום, ביצוע מחקר ועוד. בין השנים 1999-2006 באנגליה עבדתי ביצירת אפקטים לסרטי קולנוע:
Tehzeeb (2003) (L4yer Cake (2004 (Brothers Grimm (2005, אפקטים לסדרות טלוויזיה שונות של ה-BBC, איש צוות מח' איפור ב- E.N.O האופרה הלאומית האנגלית, אחראי איפור בתאטרון ה-Jarvis, ה-Cockpit ה-Tricycle".
סטן לנצמן: "איפור זה אחד המקצועות שלי, יש לי רקע באמנות, זה הבסיס שלי. למדתי איפור גם בארץ, וגם ברוסיה".
הרמוני רוט שבתאי: "אני מאפרת מ – 2003, למדתי אצל ירין שחף את כל המסלולים- כלומר ביוטי, אופנה ואפקטים, אבל היות ומספקים רק טעימה קטנה מתחום האפקטים המשכתי לאחר מכן עם סדנאות שונות, דבר אותו אני עושה עד היום".
למה אנחנו בעצם מתכוונים באפקטים מיוחדים?
גיורא: בארץ קוראים אפקטים למעשה לפצעים כויות קרחות וכדומה, בעולם האיפור העכשוי (כ- 15 שנה) אפקטים או כפי שנקרא fx make up הינו תחום התוספות בלבד המולבשות על השחקן, ולא מצוירות עליו (כמו פצעים וכויות וכדומה), במקרה זה קרחת הנה אפקט כי היא מולבשת עליו לעומת כיסוי גבות שהנו איפור אומנותי.
מכאן, שיש לנו בבית הספר שתי מגמות. מגמה אחת היא של איפור אומנותי בה לומדים למעשה כיצד לבחור את האיפור הנכון לאחר קריאת התסריט והכרת הדמות תוך דגש מיוחד על ההבדל בין איפור סטריוטיפי לדמות הקונקרטית, כלומר הזקנה אינה בהכרח יצירת קמטים אלא יצירת הגיל על פי הדמות ואופיו. הרי לא כל אדם בן 60 הנו בעל קמטים. יחד עם זה הוא אינו נראה בן 30 אז כיצד בונים את זה ? או במקרה של כוויה, איזה סוג של כוויה ולאחר כמה זמן?
במגמה זו יוצרים בסופו של דבר דמות מלאה בה התלמיד בוחר, יוצר אותה תוך הקפדה על הסיפור סביב הדמות כולל תלבושת מלאה שיער ואביזרים. וישנה מגמת הדגל בנושא המתמחה ביצירת אפקטים כמו אפים, שיניים, ידיים וכדומה. המגמה הינה יחודית בישראל ומתקיימים שני קורסים בשנה תוך הקפדה על שימוש האחרונים בתחום כמו שימוש בג'לטינים"
עיקר העבודה באיפור הם החומרים, מהם החומרים החשובים והמרכזיים בתחום האפקטים?
גיורא: "עובדה שאני בעל מפעל מאפשרת לי להתנסות בחומרים ובתרכובות חדשות כל הזמן. הרי בתחום הזה ישנם מספר חומרים בסיסיים אולם בפועל כל אומן איפור יוצר את החומרים המיוחדים שישמשו אותו באותה הפקה, מכאן שלמשל סוגי דם משתנים כל הזמן כולל דבקים ושעוות ואי אפשר יותר לעבוד עם חומרים שהיו נכונים לפני 5 שנים למשל, הם פשוט לא יעברו hd למשל ואז נוצר קונפליקט. חלק מהמאפרים לא מוכנים לנסות חומרים חדשים ובמידה מסוימת נתקעים עם חומרים אולי מוכרים אבל לא רלוונטיים לתעשיה העכשוית. בכל אופן, החומרים החשובים באפקטים הם לטקס, ג"לטין, שני סוגי דם, שני סוגי שעווה רכה וקשה יותר, מקלוני פיסול, שני סוגי דבקים אחד רגיל והשני ללא ברק, שיער סינטטי, לפחות בשלושה גוונים, מספריים, פינצטה, מסיר דבק, אלכוהול, אצטון, קרחת בגודל בינוני, מספריים, ערכת צבעי מים וערכת צבעי קרם, שאגב לא פחות חשובה מצבעי מים בעיקר באפקטים, פיגמנטים טהורים בעיקר צבעי יסוד ומשנה, כמה צבעים נוצצים ומספר עפרונות טבעיים. זה בהחלט בסיס לא רע כתיק איפור למאפר בתחום".
ירין: "מלבד חומרי איפור המוכרים לכל, אני ממליץ שבכל תיק איפור להפקות יהיו: פלסטרים, אקמול, כלי תפירה, מוצרים לשיער, מוצרים לציפורניים, סטילה (טיפות עיניים), סכיני גילוח חד פעמיים ועוד מיני פריטים שאולי לא נראים הכי קשורים לעולם האיפור אך מניסיוני מאוד שימושיים בהפקות".
יוסי: חשוב ביותר שלכל מאפר בתחום האפקטים יהיו 3 צבעי יסוד של איפור גוף שהם: כחול צהוב ואדום. כמו כן חשוב שיהיו לו שני צבעי כוח שהם לבן ושחור".
קריולן: "ישנה ערכה מיוחדת לתלמידים ומאפרים מתחילים הכוללת: בסיס צבעי מיםaqua color צבעי שמןsupra color , דם נוזלי, שעווה רכה וקשה, סילר וכו'. קיט בסיסי לתלמיד ערכו 950 ₪ לערך, תלוי בתכולת הערכה. ישנם תמיד חידושים בתחום, לדוגמא: קפסולות דם שמגיעות כאבקה ובתגובה לרוק בתוך חלל הפה הופכת לדם נוזלי".
סטן: שני הדברים הבסיסיים ביותר הם צנצנת של דם מלאכותי לפציעות ודם, ולטקס כדי לעשות מסיכה. לטקס זה החומר בין הכי בסיסי".
מה באמת אתם אומרים על לטקס, אולי ה"מלך" של איפור האפקטים?
ירין: "זהו חומר נפלא. אני משתמש בו המון בעבודות. מיצירת מסכות ותוספות ועד עבודות הזקנה".
גיורא: "לטקס הנו חומר טבעי העשוי מקאוצ"ו, כלומר עץ הגומי שמוסיפים לו אמוניה על מנת להשאירו במצב נוזלי, חומר זה מתקשה במגע עם האויר, הוא משמש להזקנות בסיסיות, הדבקות על הפנים ויצירת בועות כוויה על העור חומר זה אינו יוצר גירוי ואם כן אז באופן נדיר במיוחד, זהו חומר נדיף ודליקויש לעבוד איתו בזהירות".
לאור זה, נשאלת השאלה, האם ישנם חומרים מסוכנים המשמשים בעבודה?
ירין: "על אף העובדה שלחומרי איפור האפקטים יש אישורים של משרד הבריאות, יש שחקנים/יות המפתחים אלרגיות למוצרים מסוימים. לכן אני הרבה פעמים משתמש במוצרים אותם אני רוקח מחומרים טבעיים ללא תרכובות כימיות. הרבה פעמים הסכנה קיימת אם לא משתמשים במוצרים ע"פ הוראות היצרן. לדוג': סטילה (טיפות עיניים המקלות על עיניים צורבות), אסורה לשימוש למרכיבי עדשות מגע. כמו כן תוקף השימוש בטיפות אלו הוא 30 יום מעת פתיחת הבקבוק".
גיורא: "ישנם המון חומרים מסוכנים בתחום, באיפור לאפקטים רוב החומרים אינם קוסנטיים אלא נדיפים ודליקים, צריך לעבוד בחדר מאוורר היטב, יש לסגור טוב את הצנצנות וכמובן להשתדל לעבוד עם מסכות אף ולא התקרב לחום ולאש".
מה אתם ממליצים למי שרוצה להתמחות בתחום? כמה זמן זה לוקח? מה חשוב לעשות בזמן ההתמחות?
גיורא: "לקחת קורס בסיסי באפקטים ולהיצמד למישהו ללא תשלום. אני חוזר על המנטרה הזו שנים ויש עליי ביקורת לא מבוטלת בנושא אולם בשורה התחתונה רק כך לומדים. בנוסף לכך לנסות כל הזמן חומרים חדשים ולהסתכל ללא הפסקה בחומר עיוני רלוונטי שלא חסר כלל.
ללמוד תאורה לעומק הינו טיפ חשוב ביותר. בסופו של דבר כמו כל איפור אולם במיוחד אפקטים ואיפור אומנותי תלויים באופן מוחלט בתאורה כך שבחירת החומרים נעשית במיוחד לאחר בדיקת התאורה וסוג הצילום".
קריולן: "הקורס ב- KRYOLAN נמשך 6 מפגשים, כל מפגש 4 שעות. הלימודים בקבוצות קטנות והלימוד הוא מעשי בעיקרו. כל מהלך הקורס נעשה בצילום תמידי בכדי לראות ולהמחיש את התוצאה".
ירין: "אכן, מינימום השקעה בלימודים זה חצי שנה. היות ומדובר בתחום של עשייה, התרגול וההתנסות מאוד חשובים וככל שאתה לומד יותר ומתנסה יותר אתה הופך למקצועי יותר. לגבי ההשתלבות בהמשך הדרך. באופן כללי אני חושב שידע והכרות עם חומרים בתחום האפקטים חשובה למאפר לא רק כדי לדמות חתך או פצע, לעיתים משתמשים בחומרי האפקטים כדי לאפר איפור יופי כשרוצים לשפר את מראה פניה של אישה שהתעוותו בעקבות תאונה שעברה.
התמחות בתחום האפקטים מחייבת עבודת מחקר לפני כל עבודה. כאשר אני מאפר בהפקות הדורשות הדמיית פציעות, אני נעזר ברופאים ושוטרים שמלמדים אותי ומראים לי איך נראה כל שלב בפציעה במציאות".
דובי: "מדובר פה באחת מצורות האמנות התובעניות ביותר מאחר וחייבים להביא בחשבון את המגבלות של עבודה על שחקן חי. מעבר לדמיון מפותח וכישורי רישום ופיסול יש צורך לעבוד במהירות אך בעדינות תוך התחשבות במאופר. ביצירת דמויות בדיוניות חייבים לזכור שעל אף מורכבות האיפור, אסור בשום אופן לחסום את הנשימה והראייה של השחקן, כל התוספות צריכות להיות קלות ונוחות על מנת לאפשר שהות לאורך זמן, הדמות צריכה להראות משכנעת, אפילו אם היא בדיונית, ולהתאים לדרישות התפקיד.
לפני שניגשים ללמוד אפקטים כדאי קודם להתמחות בתחומי אומנות פלסטית רלוונטיים כמו ציור ורישום, פיסול או עיצוב. בנוסף, כדאי להכיר דמויות מסרטי פנטזיה, לשאוב השראה מהאמנים שיצרו אותם ולבקר בפורומים העוסקים בנושאים האלה. לא מזיק ללמוד קצת את ההסטוריה של הפרוסטטיקה ולדעת מה הניע מאפרי-על מהעבר כדוגמת לון צ'ייני וסטיוארט פריבורן ליצור את הדמויות שלהם. בנוסף, ידע באנטומיה של הגוף האדם הכרחי ביותר, זה לא אומר ללכת ללמוד רפואה אבל אפשר ללמוד הרבה גם מספרי ילדים העוסקים בגוף האדם.
התחום מתפתח כל העת אז מומלץ להתעדכן בטכניקות חדשות, להכיר חומרים, כימיקלים ומוצרים שפותחו ולעבור השתלמויות היכן שאפשר. כנס המאפרים העולמי, המתקיים פעמיים בשנה בלונדון ובלוס אנג'לס, מאגד אליו מאפרים מכל העולם המגיעים במטרה להאזין להרצאות, לחזות בהדגמות ולהתעדכן בחידושים. זהו אירוע המהווה מקור מעולה לאינפורמציה, מפגשי חברים והכרת קולגות. בנוסף אני ממליץ לבקר באתרי אינטרנט שעוסקים בנושא, לשמור על קשר עם אנשי אפקטים מכל העולם, להחליף איתם רעיונות וטיפים לעבודה ותמיד תמיד לשאוף להתפתח ולהשתפר כי הלימודים לא מסתיימים לעולם".
סטן: "עצה פרקטית למי שרוצה ללמוד שלא ירוץ לקנות חומרים יקרים, כי החומרים יקרים וחבל להשקיע בדברים שלא משתמשים אחר כך. המחיר של החומרים לא מעיד על הנחיצות שלהם, לא המוצר מוביל, קודם צריך את הידע והיכולת בידיים, זה מה שקובע את איכות העבודה. בעיקרון יש אמירה בקרב אנשי המקצוע ,שככל שאתה יכול להסתפק בפחות מוצרים אתה מקצועי יותר".
הרמוני: "אני מסכימה עם מה שנאמר. הכי חשוב זה לא להפסיק לחקור וללמוד ואם התחום באמת מושך אתכם- טוסו לחו"ל ללמוד מהטובים ביותר. חשוב לדעת גם שהאינטרנט הוא מקור נפלא למידע, בין אם מדובר בראיונות עם מאפרים מפורסמים, סרטי וידאו של איך לעשות אפקטים מסוימים או תמונות של פציעות. כמו שדובי ציין, לימוד של אנטומיה של גוף האדם, ציור ופיסול יכולה גם היא מאוד לעזור. חשוב להסתכל על חפצים יומיומיים ולחפש את הפוטנציאל מעבר. כדוגמא פשוטה מאוד קל להשתמש בסוכריות גומי בצורת תולעים בצורת תולעים אמיתיות.ועצתי למי שצריך לבצע עבודה מסוייימת, לחקור כל פגיעה שאמורה להיות מצולמת- מה הסיבה, איך היא אמורה להיראות, במידה ומדובר בקליע מה קוטרו ומאיזה רובה הוא נורה. בנוסף, מי שרוצה להתפתח בתחום צריך לצלם כל עבודה שעשה ולא לפחד להציע את עצמו לפרויקטים".
אז למדנו מה זה בעצם איפור אפקטים, כמה זמן כדאי ללמוד, מה כדאי לעשות כדי להתמחות בתחום, ומהם החומרים שכדאי לעבוד איתם, בגליון הבא, ימשיכו המומחים שלנו ויספרו לנו סיפורים מעניינים שקרו להם בזמן העבודה, מהי העבודה שהם הכי גאים בה, מי משמש להם השראה, האם ישראל היא מקום טוב לעבוד בו, או אולי, הוליווד, כצפוי, ויענו על שאלת מיליון הדולר, מה חשוב יותר, כשרון או נסיון?
התמונות המופיעות מלמעלה למטה:
דובי פירגור, תוך כדי עבודה
עבודה מתוך הסרט "שם הורד" משנת 1986 בו גיורא שביט השתתף כאסיסטנט בעת לימודיו בחו"ל
אחרי. עבודה של סטן לנצמן
הקלק כאן – לפרסום חינם של מודעת דרושים ביופי!
הקלק כאן – לקבלת חדשות ועדכונים חינם למייל שלך
הקלק כאן – לשאול, להעיר ולדסקס בפורום האתר