עשית איפור קבוע בגבות והצבע דהה לאדום? לקוחה חזרה עם גבות כלחלות?
למה זה קרה, ואיך לתקן?
מירי אברהם
תורת הצבעים באיפור קבוע חשובה לא פחות מהתאמת הצורה, ומהכישרון לעשות איפור קבוע.
מניסיוני בתחום ההדרכה אני נפגשת לא מעט באנשי מקצוע שעובדים במקצועיות רבה בתחום. כן, רוב-רובם של העוסקים במלאכה מציגים תוצאות מרשימות, אך למקצתם, כך דומה, אין כל ידע בתורת הצבעים בעור. בשל חוסר ידע – מגיעות הטעויות.
העיצוב של האיפור הקבוע יכול להיות יפה ומקצועי, הצבע נקלט, אך לאחר זמן מסוים דוהה ומשתנה. מן הסתם כבר נתקלתם בגבות שצבעם דהה, והפכו להיות אדומות, כתומות, סגולות, גבות כחולות, ירוקות… כך גם תיחום שפתיים, שהפך להיות חום-שחור, אייליינר שנעשה בצבע שחור ודהה לכחול… גבות שקיבלו גוון אפור, שלא מחמיא לפנים…
בשוק האיפור הקבוע יש מגוון פיגמנטים מחברות שונות, מינראליים ואורגניים, מארצות ייצור שונות.
לנו, אנשי המקצוע, קשה לבחור. בד"כ אנחנו נוטים לקנות את הצבעים מאותו מרכז הדרכה שבו למדנו את התחום, ולעבוד לפי מה שהסבירו לנו, או שלא הסבירו לנו.
אז בואו נתחיל להבין קצת יותר.
פיגמנטים שמשנים צבעם
נתחיל עם צבעי גבות: ישנם פיגמנטים לגבות שמחמיאים מאוד לגוון עור הלקוחה; פיגמנטים חמים בגווני החום אדמה, חום שוקולד, חום קופי ועוד.
פיגמנטים אלו יפים מאוד בהתחלה, מחמיאים לגווניי עור הפנים, אך לאחר דהייתם נשאר הפיגמנט האדום, הצהוב או הכתום בעור הלקוחה, ולא יורד שנים מהעור עד שמכסים אותו שוב באיפור קבוע.
התשובה שאנחנו מקבלים בדרך-כלל מהגורם שמכר לנו את הצבעים היא: "הפיגמנט של הלקוחה הוא אדום ולכן הצבע דהה, צריך לחזק אותו".
אז התשובה האמיתית היא שהצבעים הנ"ל מכילים אחוז מסוים של פיגמנט אדום, או יותר מדי צהוב, וכאשר הם דוהים הפיגמנטים הכהים שהיו בצבע נפלטים מהעור, והבהירים צובעים את התא ונשארים שנים עד שמכסים אותם, או עוברים עליהם עם צבע נטרול. זה אומר שגם אם ללקוחה יש באמת פיגמנט אדום בעור, אם משתמשים בצבע הנכון, הוא ידהה וייחלש, עד שייעלם ולא ישאיר שום כתם אדום או כתום מתחת לעור.
ישנם פיגמנטים חומים לגבות, שהם פיגמנטים יותר קרים, חומים על בסיס של ירוק בצבע, והגוונים המתקבלים על העור לא משתנים ודוהים בצורה טבעית ויפה. גוונים חומים אפורים, כמו גוון השיער בגבה. ישנם מספר גוונים לפי גווני העור והשיער.
היתרון בגוונים אלו שיש להם אחוז קטן מאוד של אדום או צהוב, אם בכלל, ולכן לא משנה מה פיגמנט עור הלקוחה הם לא ישתנו לאחר תקופה בעור, אלא רק יתבהרו ויקבלו גוון טבעי ביותר. אם לא מחזקים את הפיגמנט לאחר תקופה הוא נעלם מהעור כלא היה.
וזה מניסיון אישי, על הגבות שלי.
גבות שדהו והפכו לאדומות/כתומות
כדי לנטרל את הגוון האדום/כתום בגבה, לא יספיק לחזור על האיפור הקבוע באותו צבע שעשינו תחילה, כי שוב לאחר דהייה (1-3 שנים), הגבה תחזור להיות אדומה או כתומה. מה שצריך לעשות זה לנטרל את האדום, ולהעלים אותו בצבע אפור שמכיל הרבה ירוק. ירוק הוא צבע שמנטרל אדום בתורת הצבעים, ולכן כל גבה שדהתה וקיבלה גוון ממשפחת האדומים-כתומים, תנוטרל ע"י צבע אפור בהיר, או כהה בהתאם לגוון העור. לאחר שנעבור על הגבה אם צבע תיקון זה, לאחר דהייה לא נראה שוב את הגוון האדום או הכתום.
הצבע שיתקבל יהיה חום אפור, שמתאים לגווניי השיער בגבות.
כמובן שלעיתים צריך לחזור על הפעולה שנית לאחר חודש לאחידות הצבע והצורה, עקב קילוף ותחלופת התאים בעור.
גבות שהפכו לשחור-כחלחל או ירקרק
ישנם מקרים שהפיגמנט בגבות נראה שחור חזק, שחור כחלחל או ירקרק. איך זה קרה? איך מתקנים זאת?
יש כמה אופציות לכך שגבה קיבלה גוונים אלו:
1. לקוחה ביקשה גבות שחורות, ובעלת המקצוע נענתה לבקשת הלקוחה ללא ידע מקדים על תורת הצבעים. צבע שחור (שמיועד לאייליינר) מכיל בערבוב שלו כחול. כחול הוא פיגמנט קר, חזק ודומיננטי. כאשר מחדירים אותו מתחת לעור הוא משתנה ומקבל גוון כחלחל או ירקרק, בהתאם לגוון העור.אסור בשום אופן לעשות צבע שחור לגבות. הוא נקלט חזק, יחזיק שנים, קשה לתקן אותו והוא משתנה בעור לגוון אחר.
2. אופציה שנייה לתופעה היא ערבוב של צבע קעקוע שחור, כדי לחזק את הפיגמנט האורגני או המינראלי, מה שאסור בתחום האיפור הקבוע. צבעי קעקוע – הרכבם שונה מצבעי האיפור הקבוע, הם חזקים יותר, נשארים יותר זמן בעור, ומכילים מתכות כבודות המעוררות יותר מקרים של אלרגיה. במקרה של ערבוב צבע של קעקוע שחור גבה יכולה להתקבל שחורה מאוד בעלת נטייה לכחול או ירוק.
3. השתמשו בצבע חום שחור לקבלת גוון מודגש. צבע זה יתקבל כהה ומודגש, אך לעיתים ישתנה בהתאם לגוון העור ויקבל גוון כחלחל, במיוחד באזורים בהם העור דק, כמו קרקפת-הדמיית זקיקי שיער.
כדי לתקן גבה שחורה מאוד או גבה שנראית כחלחלה או ירוקה צריך לעבור מספר פעמים על הגבה בצבע מנטרל כחול. הצבע שמנטרל כחול הוא צבע כתום. ערבוב של כתום וכחול ביחס מסוים ייתן לנו צבע חום כהה.
לא קל לתקן גוון בגבה, במיוחד לא אם החדירו צבעי קעקוע. לרוב פעם אחת לא תספיק, וצריך יהיה לעבור טוב טוב על הגבה עם צבע כתום. גם אם הגבה תראה כתומה בסיום התהליך, אין צורך להיבהל, כי הגבה תגליד והצבע יתקלף ויירד ולאחר מספר פעמים, בהפרשים של חודש מפעם לפעם, הצבע בגבה ישתנה לחום כהה-עד חום שחור.
אייליינר שחור הפך לכחול/ירוק
אייליינר שנעשה בצבע שחור דהה לכחול כהה או נטייה לירוק כהה. מה עושים?
התשובה: קודם כל חשוב להבין למה זה קורה. אני דוגלת בהבנת כימיית הצבעים; מכיוון שהצבע מוחדר מתחת לעור, יש לפיגמנט העור תפקיד חשוב בקבלת הגוון, וגם לצבעים שמרכיבים את הפיגמנט. שחור שמופק בתהליך מינראלי הוא צבע שמכיל כחול. כחול הוא צבע עמוק, קר, חזק, ולכן לאחר דהיית הצבע הכחול יותר בולט משאר הצבעים בערבוב. כל צבעי האיפור הקבוע השחורים מכילים כחול, ולכן לא משנה איזו חברה ואיזה איכות הצבע, ברוב המקרים לצערנו הפיגמנט לא יישאר שחור לאחר הדהייה. מקרים בודדים שהפיגמנט של עור הלקוחה לא גורם לשינוי הצבע, והצבע נראה קצת יותר שחור.
יש אפשרות לנטרל את הצבע לפני, להוסיף מעט כתום לפני עבודה, הכתום ינטרל את הכחול ויוריד את הדומיננטיות שלו, ולאחר דהייה הצבע יתקבל שחור דהויי-שחור מעושן. מי שמבקשת מראש שלא רוצה שהצבע יראה כחול יש לנטרל עם מעט כתום לפני.
קונטור בשפתיים
מקרה נוסף שאני נתקלת בו לא מעט הוא תיחום שפה – קונטור, שנהייה סגול כהה או חום שחור, שלא מחמיא כלל ללקוחה. מגיעות אליי תלמידות שלא מבינות איך החדירו ללקוחה פיגמנט בורדו או חום, ולאחר זמן מסוים הפיגמנט הפך לשחור או סגול כהה מאוד.
אז קודם אסביר מהם צבעים חמים ומהם צבעים קרים:
צבעים חמים – הם צבעים ממשפחת האדומים, כתומים, צהובים, חומים שבהרכב שלהם יש אחוז גבוה יותר של צבע חם. צבעים בעלי תכונות של חום, תשוקה, קירבה.
צבעים קרים הם צבעים ממשפחת הירוקים, כחולים, סגולים, או צבעים שמכילים אחוז גבוה יותר של אחד מהם. צבעים בעלי תכונות של ריחוק, קרירות, איפוק.
לבן, אפור ושחור נחשבים לצבעים ניטרלים.
התשובה לסוגיה הזו יכולה להיות מכמה סיבות:
1. החדירו צבע חום שמיועד לאיפור קבוע בגבות. הגוונים החומים לגבות הם גוונים עם פיגמנטים כהים בד"כ, ההרכב שלהם מכיל יותר צבעים קרים כמו-ירוק, והם בשום אופן לא מתאימים לאיפור קבוע בשפתיים. לא לתיחום ולא למילוי. בהחדרה מתחת לשפה הם מתקבלים כאפורים כהים, או שחורים. לא זו התוצאה שרצינו להגיע. ישנם צבעים חומים לגבות שמכילים גם אחוז מסוים של אדום בצבע אבל עדיין איני ממליצה להשתמש בהם לשפתיים כי אינכם יודעים כמה להוסיף ממנו ואם בכלל, הצבע לא מתקבל אחיד בשפה והקונטור מקבל אזורים כהים יותר ואזורים פחות ועדיין ברוב המקרים (תלוי בצבע עור הלקוחה) הוא נתפס כחום כהה-צבע קר, שלא מחמיא כקונטור בשפה.
2. הפיגמנט בשפה של הלקוחה מאוד חשוב בהרכב הצבע לשפתיים. שפה בעלת פיגמנט סגלגל, בעיקר כהות עור ושפה, הצבעים המוחדרים צריכים להיות צבעים חמים, כלומר שבהרכב שלהם יהיה יותר אדום, כתום. צבעים שהם כהים, כמו חומים כהים, או סגול בורדו, או בורדו יין מכילים יותר צבעים קרים שיתקבלו בדהייה כשחורים, או סגול כהה מאוד. הגוון ייתפס חזק, יישאר שנים וקשה יהיה לתקן אותו.
3. ערבבו צבעי קעקוע באופן לא נכון, צבעים שמכילים סגול. בשילוב עם פיגמנט השפה של הלקוחה הצבע נקלט חזק וקיבל גוון כהה ולא מחמיא.
כנ"ל לגבי שימוש בצבעים קרים למילוי שפה, כמו גווני החום, בורדו, סגול, בורדו יין, מרון בראון, ורוד בזוקה.
צבעים אלו ייצרו כתמים כהים בשפה שקשה יהיה לתקן אותם.
למילוי שפה אני ממליצה להשתמש בגוונים חמים, כמו גווני האדום למיניהם או גווני דובדבן, אך אם יש בצבע גוון ורוד או סגלגל לא להחדיר אותו בשפה כהה או שפה בעלת גוון סגול.
המילוי לא אמור להיות תחליף לאודם, אלא לתת גוון חי, אדום-ורוד ומלא יותר בשפה, כמו שפה של תינוק שנולד.
מירי אברהם מדריכה למקצועות היופי ובעלת קליניקה, קוסמטיקאית פרא רפואית.
צילומים אימג' בנק ישראל
פרסם כאן מודעת לוח חינם!