בתמונה: עיצוב שיער – אייזיק, איפור – לילך אברג'ל, איפור גוף – יוסי ביטוון, דוגמנית – אלין לאייזיק, צילום – יניב כהן
"זה לא מספיק להיות צודק אם למראית עין אתה טועה", כך אמר באלטאסר גרסיאן, סופר ופילוסוף שחי בין השנים, 1601-1658. כמו שאנחנו יודעים, רובנו מסתכלים בד"כ על "הקנקן", ולא על מה שיש בתוכו. מעטים בלבד מסתכלים לעומק ואנשים רבים שופטים לפי מראה עיניים.
אייזיק אברג'ל
כאשר לקוחה נכנסת למספרה נוצר מגע ראשוני עם מעצב השיער. לאחר שיחה ראשונית והתייעצות מתקבלות החלטות לגבי המראה הרצוי. החלטות אלו, לעיתים מושפעות מתוך שיקולים מוטעים. לרוב, הלקוחה מעבירה לנו מסר חלקי ולא מדוייק. הצורך של האישה לקבל את המראה שהיא רוצה לא בהכרח נמצא במה שהיא אומרת, מבקשת או במראה החיצוני שלה באותו הרגע. אותו צורך נמצא בשכבות הרבה יותר עמוקות ופנימיות בתוך תוכה. לרוב, היא מסתירה את הצורך במודע או שלא במודע וישנן כאלו שאפילו לא יודעות איך לבטא במילים את הצורך ולעלותו על פני השטח. למעצב השיער חייבת להיות היכולת להיכנס "פנימה" ולחפש בתוך אותה סערת רגשות פנימית המתחוללת בתוכה ולהוציא את הצורך ואת הדבר היחידי שיספק אותה באותו זמן. לאותו צורך ישנם רמזים חיצוניים שאותם ניתן לראות כמו: סגנון לבוש, אביזרים כגון: תכשיטים שעונים ומשקפיים אשר בהחלט יכולים לעזור לנו לקבל החלטה ולהוביל אותה לתוצאה. לשכבות הפנימיות העמוקות אני קורא "שכבות סודיות. בכדי להגיע לשם אנו חייבים לגלות רגישות ברמה גבוהה במיוחד ולהסתכל מעבר לאותם רמזים חיצוניים. שפת גוף במקרה זה היא מכריעה והאישה "מוצפת" ברמזים בשפת הגוף שלה: החל מצורת הכניסה שלה למספרה, הצורה שבה היא אמרה שלום ו/או לחצה לך את היד, האופן לפיו היא בחרה להתיישב בפינת ההמתנה והמקום שבחרה להתיישב בו, וכן האם היא פותחת בשיחה, ואם פונים אליה – לאן מופנות עינייה ובאיזה אופן? הן מכווצות? פתוחות לרווחה? או מושפלות כלפי מטה? האם הן מופנות לכל עבר ולא מרוכזות בך?
ברגע שנצליח לחבר בין שפת הגוף שלה למראה החיצוני שלה נוכל לקבל תמונה ברורה יותר לגבי איזה המראה יתאים לה.
תדמית האישה מוכתבת על ידי גורמים שונים המשפיעים על הדרך שבה היא בוחרת להיראות:
מוסכמות חברתיות
מצב משפחתי
מקום ומעמד בעבודה
אישיותה האמיתית
מצבה הנפשי והרגשי
אותם אלמנטים יכתיבו לרוב ולא במודע, את המראה החיצוני של האישה והיא תשתמש במעצבי השיער כ"כלים" ליצירת אותו מראה נכסף שאליו היא שואפת להגיע. עיצוב התספורת חייב לנבוע מתפיסה של שירות הצרכים הבסיסיים של האישה ולספק תשובות לכל אחד מהגורמים המשפיעים על חייה.
איזו תספורת? מה היא משדרת?
תספורת קצרה ושובבית משדרת נפש השואפת למרוד במוסכמות וצורך "להתפרע" ולקבל תשומת לב, נועזות ותחושה של חופש.
תספורת קצרה חדה ומתונה יכולה לשדר רצינות, נחישות, אסרטיביות, סמכותיות ואלגנטיות ואת הצורך להגיד "תזהרו – אני קיימת חזקה ונושכת".
תספורת עד הכתפיים עם דירוג קל מסמנת רכות אלגנטיות והתפשרות, לפעמים קצת מעבר לאמת שמרגישים.
תספורת ארוכה באורך אחיד מסמנת שמרנות, פשטות, אלגנטיות, הסתפקות במועט וחוסר בטחון קל הגורם לה להשאיר את השיער כמו שהוא – ארוך ומחבק.
צבעי השיער
צבעי השיער גם הם כלים משמעותיים ביותר בבחירת מראה השיער אך כאן, העניין קצת יותר מסובך מתספורת, מאחר והאפשרויות הן רבות ומגוונות. היום, כמעט ואין אישה שלא צובעת את שיערה בין אם זה מתחיל במספר גוונים עדינים בחלק העליון של הראש או בין אם מדובר בצביעה כללית עם טכניקות רבגוניות של גוונים.
גוון שתמיד שומר על כותרות הוא הבלונד. הצבע הבלונדיני הוא חלק מן הסטיגמה של הגדרת היופי. אישה בלונדינית נחשבת לאישה יפה אך לא בהכרח חכמה, מה שלא מונע מנשים להמשיך לרצות להיות יפות יותר. הנועזות יותר צובעות את שיערן בגוונים של אדום במטרה לבלוט מאחר ואי אפשר להתעלם מצבעים אלו. הן מפגינות בכך נוכחות רבה דרמטיות ונועזות. הצבע השחור מסמן אצל האישה אסרטיביות, נוקשות, קשיחות, יכולת הנהגה וביצוע ואמירת: "אל תתקרבו אלי אם אני לא מעוניית". דוגאמות אלו הן רק חלק קטן ממגוון האפשרויות הכמעט אין סופי המשתנה ללא הרף.
מעצב השיער – מעצב האישיות
האישה נעזרת במעצב השיער כמעצב האישיות והתדמית הפרטי שלה. כשאצל האישה עולה הצורך בשינוי, האדם הראשון אותו היא מבקרת הוא מעצב השיער, אותו היא רואה כאדם היכול לספק את אותו הצורך. מבחינתה, הוא אדם שיבין את מה שהיא רוצה לשדר באותו הרגע, והיא בוטחת בו שיצליח לעלות על פני השטח את התדמית הנכונה והאמיתית שלה. העניין כאמור מורכב, משום שלא כל הנשים יבטאו את הצורך באופן ברור. מאחר והאפשרויות רבות מאוד, אנו כמעצבי שיער, אישיות ותדמית מוכרחים להשתמש בכלים הנכונים ליצירת תדמית זו בלא אפשרות לטעויות.
כלי השינוי
המספריים, מברשת הצבע והפן הם אך ורק כלים ליצירת אותה תדמית. אפילו כשרונו של מעצב השיער אינו בהכרח קובע באם הוא משתמש כלים באופן נכון או נכון.
השימוש באותם הכלים חייב להיות מדוייק וממוקד שכן שימוש לא נכון ולא זהיר יגרום למצבים לא נעימים ולא ישרת את צרכי הלקוחה בצורה הנכונה. הדרך היחידה להצליח בבחירת אותם כלים היא: גילוי רגישות ותשומת לב לפרטים הנמצאים מתחת לפני השטח. להקשיב למה שהאישה לא אומרת ולהתבונן בשפת הגוף שלה. רק לאחר אותה הבחנה נוכל להתייחס בצורה רצינית ונכונה למבנה הפנים, צבע העור, סוג השיער וצו האופנה שהם מרכיבים לא פחות חשובים בבחירת המראה הנכון. זכרו, שאלו אינם המרכיבים העיקריים. התחושה שהלקוחה מקבלת בבית, בעבודה וכשהיא מביטה על עצמה במראה היא תוצאה של חיבור אותם שיקולים ואלמנטים. אם התחושה שלה טובה אזי הצלחנו בעבודתנו.
אני רואה בנו כמעצבי אישיות, מעצבי תדמית, מעצבי תחושות ולא רק מעצבי שיער. הכוח הנמצא בידינו הוא עצום מאחר וביכולתנו לשנות ולעצב את תדמיתם של בני אדם. כוח היוצר תחושות ורגשות שגורמים לאנשים להתלבש, לדבר ולהתנהג בצורה אחרת לגמרי ממה שהם התנהגו כשנכנסו למספרה. מעצבי שיער שימו לב – שימו דגש על הפרטים הקטנים והחשובים המסתתרים מעינינו, ובכך תוכלו ליצור ולעצב בצורה אמיתית ונכונה את אישיותם של הלקוחות שלנו.
אייזיק הוא מעצב שיער מספרת 'לה וילה אייזיק', אילת