היופי והרגישות הפגיעה של רקדנית הבלט, קיבלה פרשנות איפור אישית
הברבור השחור:
אנסטסיה קוגן וחרות אמבאו
פולחן האביב:
מירב שכטר, ספיר עובדיה ולי בושרי
פאנטום האופרה:
שיר וויליאמסון
מריונטה על חוט:
נופר פרג' וג'ולי פרליץ
בלרינה מזרחית:
מירה עבד, רוזאן יוסף ומירנא אלפחל
האלמנטים המופלאים של הבלט העניקו מאז ומתמיד השראה לאמנים בתחום הציור, הפיסול, וכמובן תרמו ליצירתו של סרט הקולנוע המוערך "ברבור שחור". היופי של עולם הבלט השפיע גם על עולם האופנה והרגישות הפגיעה של רקדנית הבלט, קיבלה ביטוי בקרב מעצבי האופנה וכמובן גם בקרב אמני האיפור. הקסם של הבלט הוא ההשראה שגרמה לתלמידות המוכשרות של קורס איפור ריאליטי, ליצור הפקת אופנה מסעירת חושים, המוקדשת לבלרינות הענוגות.
העבודה התחילה בשיעור הכנה בו גיבשו התלמידות את הקונספט למראה האיפור שלהן. צמד המרצות הבכירות ריימונד סיני שטרית וזהר רחל נחמני הציגו לפני התלמידות שלל תמונות ויצירות אמנות על מנת להעניק להן רקע ורעיונות פורצי דרך לקונספטים של איפור. התלמידות התחלקו לצוותי עבודה והחלו לגבש את ההפקה. "השיעור דרש מהתלמידות לקפוץ למים העמוקים" מסבירה ריימונד סיני שטרית, הארט דיירקטורית של הפקת הבלט. "הבנות לקחו אחריות מלאה על כל פרט בהפקה. הן לא רק יצרו את מראות האיפור אלא גם תכננו את התפאורה והרקע הרצוי, את הסטיילינג של המראה מכף רגל ועד ראש, את הלבוש של הדוגמניות ואת השיער שלהן. זה היה אתגר עבודת צוות שחייב אותן לראות ולהרכיב תמונה מלאה ומושלמת. זה היה מדהים לראות אותן עומדות בציפיות ובגדול! כל קבוצה יצרה סיפור מאוד מדויק וייחודי שבא לידי ביטוי באופן מלא. כשמתבוננים בצילומים מההפקה רואים כמה מחשבה וכמה עומק קיים בכל פריים"
המראה הראשון, ברבור שחור פוגש פיה בלבן, נוצר על ידי אנסטסיה קוגן וחרות אמבאו. המראה מציג מפגש מדהים בין הבלרינה השחורה והאפלה לבין פיה מלאכית וצחורה. בתה הקטנה של אנסטסיה גילמה באופן מושלם את המלאכית הלבנה והציגה נוכחית מקצוענית על סט הצילומים, כאילו מדובר בסופרמודל ותיקה. הורד השחור-לבן שמעניקה הפיה לדוגמנית מרגש כל כך עד שדמעות שחורות זולגות מעיני הברבור השחור.
מראה פנטום האופרה מוקדש למסתורין החמקמק של הפנטום והעדינות הרכה של הגיבורה. המאפרת שיר וויליאמסון יצרה מראה ביוטי רך וענוג המוסתר על ידי מסיכת הפאנטום. "את המסכה יצרתי בעצמי מגבס בהשראת הקונספט של פאנטום האופרה" מספרת שיר. "בחרתי ביצירה זו כיוון שהיא השפיעה על חיי בכמה מובנים. כל כך התרגשתי מהמוזיקה שהחלטתי להתחיל ללמוד בלט בעקבות החשיפה ליצירה".
איך יצרת את המראה?
"לצורך האיפור השתמשתי בפריימר על מנת לתת בסיס איכותי ועשיר למייק אפ הנוזלי שבחרתי. המשכתי להצללות בגוונים טבעיים והוספתי מעט סומק בצבע אפרסק בהיר מאד על מנת שלא ייווצר מראה עשוי מדי, אלא מראה צעיר המתאים לנערה רכה ותמימה. בעיניים יצרתי מעין בננה עדינה על מנת לתת הדגשה נאה לעיניים של הדוגמנית, אך הקפדתי לא ליצור מראה עשוי, אלא סגנון טבעי שעליו הלבשתי איפור עדין. על השפתיים הנחתי גוון ורדרד על מנת לתת תחושה רומנטית.
נופר פרג' וג'ולי פרליץ יצרו מראה של בובת מריונטה מרדנית אשר בועטת במוסכמות ומנסה להשתחרר מהכבלים ולצאת לחופשי. לוק הבובה מאופיין בשפתיים קטנות ומנשקות, לחיים עגולות וסמוקות ועיניים עגולות ופקוחות באיפור מעושן כהה. האיפור והלבוש המתוק של הדוגמנית מציגים ניגוד מעניין לשפת הגוף הלוחמנית ויוצרים פריים מעניין במיוחד.
הרוך של הבלט זכה לפרשנות מיוחדת ולשילוב מדליק עם אמנות הפיתוי של ריקודי הבטן באמצעות מראה הבלרינה המזרחית שיצרו מירה עבד, רוזאן יוסף ומירנא אלפחל. הבנות מיזגו את שני העולמות ויצרו רקדנית-נגנית כינור אלגנטית עם איפור זוהר התואם את המחוך המפואר הלקוח מעולם ריקודי הבטן. האלמנטים של הבלט מיוצגים על ידי סרטים קשורים בהצלבה על הידיים והרגליים ושיער אסוף ומתוח בתסרוקת קלאסית ומאופקת.
קבוצה נוספת שבחרה להעניק פרשנות ייחודית למחול הבלט, יצרה לוק שבטי ססגוני ונועז בהשראת פולחן האביב של השבטים הפגאניים. המאפרות מירב שכטר, ספיר עובדיה ולי בושרי עיצבו קונספט עשיר באלמנטים מן הטבע עם שפע של פרחים צבעוניים ורמיזה ליסוד האש המגיעה בצורת להבות צבעוניות המצוירות על גופה של הדוגמנית. "בחרנו בפולחן האביב של המלחין איגור סטרווינסקי כי חיפשנו כיוון לא שגרתי של קונספט הבלט המאופיין ברוך, עדינות וקלילות" מסבירה לי. "הסיפור מתאר שבטים שהיו חוטפים נערות בתולות משבט אחר ומעלים את הנערה הנבחרת לפולחן לכבוד האביב. הנערה הייתה רוקדת עד מותה".
איך יצרתן את מראה האיפור?
מירב: "בחרנו להדגיש את הקושי והמצוקה שבה נמצאת הדמות הראשית, לכן בחרנו להשתמש בציורי גוף בצבעים כהים ובפנים להדגיש את צבעוניות האביב. לאיפור העיניים השתמשנו בצלליות ססגוניות של איל מקיאג' ואת ציור הגוף יצרנו עם צבעי גוף כהים על בסיס מים. השילוב בין הצבע העז לבין הבגד השחור מסמל את המחול המסוכן בין חיים למוות, אשר מאפיין את הפולחן ואת הריקוד השבטי"
הפקה: ביה"ס של איל מקיאג', צילום: אפיק גבאי